|
Problem med PC - kommer inte ut på nätet bl.a.
Hej!
Sedan i morse har jag problem med min stationära PC (Windows XP Pro, SP3). Igår bytte jag Internetoperatör och det fungerade utan problem. Men när jag startade upp den i morse kom datorn inte ut på nätet. "Reparera" gick inte - IP-adressen kunde inte förnyas. Jag startade om datorn - problemet kvarstod. Via "Kontrollpanelen/System/Maskinvara/Enhetshanteraren" kunde jag inte notera något avvikande. Ringde min ISP som sa att de inte kunde notera något fel och uppmanade mig att starta om datorn och försöka igen. Jag testade då min bärbara - och se där var det inga problem!
Gjorde ett par genomsökningar utan anmärkningar (ESET Smart Security, a-squared Anti-Malware samt Malwarebytes' Anti-Malware). Systemåterställning kanske. Men fick genast ett felmeddelande: "Systemåterställning kan inte skydda datorn. Starta om datorn och kör sedan systemåterställning igen." Samma felmeddelande erhölls när jag startat om datorn.
En annan notering: skulle köra ett ppt.program - "PowerPoint kunde inte startas". Samma sak hände med excel och Word. Vad har hänt med datorn? Men vissa andra uppgifter fungerar ua, bl.a. har jag skannat ett antal bilder mm.
Tacksam för tips.
Brandvägg och antivirus: ESET Smart Security.
|