Ingen Internetuppkoppling m.fl. problem

Besvara


Den här frågan är till för att förebygga automatiska registreringar.
Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek: :confused: :p :rolleyes:

BBCode är
[img] är
[flash] är AV
[url] är
Smilies är

Trådhistorik
   

Expandera Trådhistorik: Ingen Internetuppkoppling m.fl. problem

av Ingvar » 2010-okt-18, 15:11

Det var inget hårdvarufel utan ett virus! Pratade med Dell idag och de hade fått in flera kunder med samma problem. De hoppades att virusexperterna snabbt hittar motåtgärder. Så för mej är det bara att starta om från ruta 1!
Tur att man har online backup!

av PC Doktor i Stockholm » 2010-okt-18, 12:06

Nu kan det nog hjälpa att installera om Windows. Har du Windows CD/DVD, så startar du datorn från skivan och väljer att installera systemet på nytt, men det har du nog koll på.

Du kanske även har en ”recovery partition” på hårddisken, där alla fabriksinställningar är sparade så att återinstallation kan göras enkelt därifrån. I det fallet behöver du inte Windows skiva. Starta om datorn så trycker du F11 flera gånger, direkt så fort datorn startar och du får bild på skärmen. Funkar det inte direkt så pröva igen. Du borde komma åt recovery program där, lyckas du så väljer du ”PC återställning” eller ”Systemåterställning till fabriksinställningar” och blanda inte ihop det med ”Windows Systemåterställning”.

Ta gärna en titt på http://www.fixadindator.se/f24/formater ... dows-1470/

av Ingvar » 2010-okt-17, 17:08

Hej PC-Doktorn,

Nu har tydligen min dator stannat upp för gott. Efter inloggning blir skärmen svart och efter en stund dyker en ruta med följande information upp.

Platsen är inte tillgänglig.
c:\windows\system32\config\systemprofil\
Desktop refererar till en plats som inte är tillgänglig. Det kan vara en hårddisk på den här datorn eller ett nätverk. Kontrollera att disken är korrekt ansluten och att datorn är ansluten till Internet eller nätverket. Försök sedan på nytt. Om platsen fortfarande inte kan hittas kan det bero på att informationen har flyttats till en anna plats.

Det börjar luta åt att hårddisken har "tröttnat"! Ska kontakta Dell för att höra vad de tror.

av PC Doktor i Stockholm » 2010-okt-17, 12:05

Hej Ingvar,
Hehe jag gillar vad du skriver om hur bristfällig programvaran för felsökning är. Men sanningen är att så är det med det mesta och många tjänar på att prylar ofta slutar fungera. Du skulle bli förvånad om du visste bara hur mycket t.ex. Ikea tjänar endast på att sälja batterier=)

Angående datorproblemet. Det visade sig att det var Telias modem/router som krånglade. Jag uteslöt andra fel genom att koppla om annat modem, lägga in manuellt DSN och andra inställningar, och allt fungerade.

Det kan också eventuellt hjälpa om du installerar om Windows, men det är bara för att i vissa fall så ligger det en Windows uppdatering som är problemet. En annan sak är att på datortillverkarens webbsida hittade jag Windows hotfix som enligt beskrivningar skulle hjälpa just med liknande typ av problem.

Ser att du har provat laptop med samma router och det fungerade i ditt fall. Så var det inte hos mig. Det där visar på mjukvaruproblem eller inställningar på sin sida. Pröva att manuellt ställa in DNS, IP.. koppla in laptop och se vilken IP och dns info den får så att du enkelt kan använda den till den andra datorn.

av Ingvar » 2010-okt-16, 17:00

Tjenare PC Doktorn!

Skönt att det finns fler datorer med samma problem!
Jag tycker att jag har hyfsad kontroll på datorn vad gäller skyddsprogram.
Har F-Secure Antivirus och deras brandvägg. Registerkontroll, CCleaner. Som tur är så har jag även F-Secure online backup om jag måste starta om datorn från "Ruta 1"
Problemen började med att anslutningen till Internet upphörde. Sedan slutade Windows Vista successivt att fungera och nu kommer jag i stort sett inte längre än till första sidan efter inloggning men efter ett oändligt "Tuggande".

Klickar jag på någon Icon nere på listen så dyker en ruta med texten.

"Värdprocess för Windows-tjänster slutade fungera och avslutades"

PS.
När datorn krånglar så upptäcker man snart hur torftig den medföljande programvaran för felsökning är. Men tanken bland datorföretagen är väl att de vill tjäna pengar på att reparera trasiga datorer eller sälja en ny....!

av PC Doktor i Stockholm » 2010-okt-16, 13:43

Jag sitter idag med en stationär HP, och den har samma fel. Tänkte ta en titt på det sent på eftermiddag så postar jag ikväll vad jag gjorde för att åtgärda problemet.

av Ingvar » 2010-okt-15, 19:57

Har laddat ner Anti-Malware Version 1.46 på en sticka från laptoppen. Startade Dell datorn i felsäkert läge och installerade programmet.
Försökte sedan starta Malware från både iconen på skärmen och mbam.exe. Tyvärr så startade det inte!
Adsl/Router:n har varit avstängd under lång tid vid flera tillfällen. Men utan någon skillnad.
CCleaner har jag i båda datorerna sedan en lång tid tillbaka.

av Imposter10 » 2010-okt-15, 18:46

Tror du har något skit i datorn!. Stäng av Adsl/Router i 30 min så IP släpps ordentligt när vi får fart på burken.

Har du USB sticka så kanske du kan ladda ned Malwarebytes portabel och köra....?

Kan du starta i felsäkert läge?

Ladda ner CCleaner V2.36.1233

av Ingvar » 2010-okt-15, 18:18

Telia Bredband.
Tyvärr så kommer jag inte åt så mycket längre i datorn. Den står och "tuggar" mest hela tiden utan att komma någon vart. Det förefaller som den degenererar sig mer och mer.
Samma Adsl/Router fungerar OK i laptoppen.
Har en reinstallations DVD. Funderar på om det är någon hjälp med att använda den.

av Imposter10 » 2010-okt-15, 15:17

Vad har du för bredbandslev. ?

Kör ipconfig /all

Din IP:
93.188.164.249
server location: Ukraine
ISP: Promnet Ltd.

Stäng av adsl/router (strömlös) i 30 min

Prova att avinstallera Windows uppdateringarna

Inaktivera Energisparläge

Byt DNS-Server till:
Önskad DNS-Server 208.67.222.222
Alternativ DNS-Server 208.67.220.220

Ladda ner Malwarebytes' Anti-Malware version 1.46 uppdatera och kör full scan

Kolla i händelseloggar efter fel.

Ingen Internetuppkoppling m.fl. problem

av Ingvar » 2010-okt-15, 13:38

Min stationära Dell XPS 420 dator kopplar ej längre upp sig till internet/email via adsl/routern. Fick för mig att problemet uppstod efter en automatisk uppdatering från Microsoft. Min laptop fungerar däremot OK via samma adsl/router.
Vid nätverkstest på Dell:n så får jag följande meddelande.

"Det går inte att kommunicera med primär DNS-server (93.188.164.249)
ett ping-kommando skickades till fjärrvärden men inget svar erhölls"

Provade med en systemåterställning och fick följande svar.

"Systemåterställning kunde inte utföras. Ett okänt fel inträffade under systemåterställningen"

Flera återställningspunkter har testats med samma resultat.

En ruta har dykt upp nere på listen med texten "Microsoft Windows" klickar jag på den så får jag följande meddelande.

"Värdprocess för windows-tjänster slutade att fungera och avslutades.
Ett problem gjorde att programmet slutade att fungera korrekt. Du kommer att meddelas om det finns en lösning på problemet"

Inget meddelande finns.

Datorn har blivit allt trögare och kraschar med vit skärm lite då och då när jag skriver in text i ex, körrutan. Klickar jag på en icon på skärmen så får jag följande meddelande.

"Angiven tjänst kan för tillfället inte ta emot kontrollmeddelande"

VAD GÖRA? :confused:

Upp