Datorn hittar ej hårddisk

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
stereomats
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jan-24, 11:37

Datorn hittar ej hårddisk

Inlägg av stereomats » 2010-jan-26, 23:19

Köpte ett hårddiskkabbinett för internt/externt bruk. Monterade HDD i kasetten enligt instruktionerna. Monterade Racket/kasetthållaren i datorchassiets 5,25" fack och kopplade in ström och satakabel. När jag har kasetten som en vanlig extern disk med USBkabel funkar den utmärkt,men har jag kasetten i Racket hittar datorn ej HDD,men dioden lyser. Har provat byta satakontakt på moderkortet (4st) utan positivt resultat. I värsta fall tappar datorn kontakten med HDD som Windows ligger på. Moderkortet är ett ASRock P4DUAL-915GL. Vill ogärna formatera HDD då jag har över 300 GB med film på den.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-27, 12:10

Det är nog kabel i hårddiskkabinettet som inte funkar. HD-n funkar genom USB, men kan du inte koppla den direkt till datorn genom SATA-kontakt utan hårddiskkabinettet, funkar inte det så vet du vart felet ligger.


En annan lösning är att koppla in i USB och kopiera över dessa filmer som du så gärna vill spara och sedan kan du formatera om hårddisken eller vad nu.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

stereomats
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jan-24, 11:37

Inlägg av stereomats » 2010-jan-27, 13:39

Jag har haft den direktkopplad innan så jag vet den funkar. Har haft fler diskar i innan med. Kanske nåt man behöver ändra i BIOS?

stereomats
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jan-24, 11:37

Inlägg av stereomats » 2010-feb-01, 18:08

Såg i manualen till moderkortet att det ej stöder Hotswap. Kanske det som är felet? Har sett kontrollkort för SATA som stöder Hotswap på KjelloCo för 269kr. Värt o prova?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-feb-02, 14:00

Nja, i så fall borde det funka om du startar om datorn. Hotswap är till att man ska kunna koppla in i komponenter utan att stänga ner datorn.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar