Hjälp med att köpa ram minne!

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
JanssonNik
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-nov-12, 17:05

Hjälp med att köpa ram minne!

Inlägg av JanssonNik » 2011-nov-12, 18:05

Vad ska man tänkta på när man köper ram? Mitt har kraschat och behöver inhandla ett nytt men vet inte vilka som är bra. Är det bara minnet som spelar roll eller ska man tänkta på andra saker med ? Typ Mhz och sånt? Sist men inte minst är det någon som har förslag vart man kan få tag i bra minnen eller har tips på prisvärt ram minne?

JanssonNik
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-nov-12, 17:05

Inlägg av JanssonNik » 2011-nov-13, 14:23

Eftersom inget svarat så undrar jag om någon tycker att dessa ram ser ok ut?

burk.n
Inlägg: 30
Blev medlem: 2011-nov-12, 00:03
Kontakt:

Inlägg av burk.n » 2011-nov-14, 12:20

[quote=""JanssonNik""]Vad ska man tänkta på när man köper ram? Mitt har kraschat och behöver inhandla ett nytt men vet inte vilka som är bra. Är det bara minnet som spelar roll eller ska man tänkta på andra saker med ? Typ Mhz och sånt? Sist men inte minst är det någon som har förslag vart man kan få tag i bra minnen eller har tips på prisvärt ram minne?[/quote]

Det finns tre minnestyper, DDR, DDR2, och DDR3. Ta reda på vilken typ du har, samt i vilket format (standard 240pin, eller SODIMM som användi i bärbara samt på mindre moderkort)

Förutom det så är det bra välja en hastighet som stöds av moderkortet, men i de flesta fall är även högre hastigheter bakåtkompatibla.

Är det för mycket att ta reda på, så rekommenderar jag att du tar in datorn i en butik, personalen hjälper dig säkert om du köper minnen där. Men är det en gammal dator så är det troligvis DDR minne som kan köpas billigt på tradera.
Nya datorer från endast 2699kr (inkl. moms + 1 år garanti med inskicksservice):

http://www.burk.n.nu/

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2011-nov-14, 15:08

[quote=""burk.n""]Det finns tre minnestyper, DDR, DDR2, och DDR3. Ta reda på vilken typ du har, samt i vilket format (standard 240pin, eller SODIMM som användi i bärbara samt på mindre moderkort)

Förutom det så är det bra välja en hastighet som stöds av moderkortet, men i de flesta fall är även högre hastigheter bakåtkompatibla.

Är det för mycket att ta reda på, så rekommenderar jag att du tar in datorn i en butik, personalen hjälper dig säkert om du köper minnen där. Men är det en gammal dator så är det troligvis DDR minne som kan köpas billigt på tradera.[/quote]

Om man googlar på datornamnet så får man upp infon om vilekt minne man ska har. Varje moderkort har ett max-minne som du kan använda och du bör inte överskrida det. Det räcker inte med att veta minnestypen, utan kolla upp mHz och pin-typ annars så kan det skapa hårdvarufel på moderkortet!

Den infon står på datortillverkarens hemsida för det mesta!
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

burk.n
Inlägg: 30
Blev medlem: 2011-nov-12, 00:03
Kontakt:

Inlägg av burk.n » 2011-nov-14, 17:48

[quote=""Lagge""]Om man googlar på datornamnet så får man upp infon om vilekt minne man ska har. Varje moderkort har ett max-minne som du kan använda och du bör inte överskrida det. Det räcker inte med att veta minnestypen, utan kolla upp mHz och pin-typ annars så kan det skapa hårdvarufel på moderkortet!

Den infon står på datortillverkarens hemsida för det mesta![/quote]

Läs min kommentar igen, jag sa "i de flesta fall". Visserligen kan det uppstå kompatibilitets problem med vissa mnnen, men de flesta fungerar utan problem på moderkort som stödjer lägre hastigheter. Även den här kommentaren är skriven på en dator där moderkortet stödjer max DDR-266, men modulerna är DDR-400.

Informera dig här:
http://www.crucial.com/support/memory_speeds.aspx
Nya datorer från endast 2699kr (inkl. moms + 1 år garanti med inskicksservice):

http://www.burk.n.nu/

Skriv svar