datorkrash - grafikkort? felsöknings hjälp sökes!!

Allt om grafikkort.
behedwin
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-mar-12, 11:53

datorkrash - grafikkort? felsöknings hjälp sökes!!

Inlägg av behedwin » 2011-mar-12, 11:54

Hej

Jag behöver hjälp att felsöka min dator.
Jag har under en längre tid haft problem med att datorn krashar.
Det händer främst när datorn arbetar lite, kör spel ffa.

Jag spelar ett spel som heter eve online och där kan jag ha 1-2 clienter öppna utan problem. men öppnar jag en tredje så riskerar jag att datorn krashar.
när jag kör andra spel som t.ex. portal eller left 4 dead så händer det att jag krashar men det varierar allt ifrån 10minuter till 1 timme.

jag vet inte hur jag skall felsöka riktigt. jag misstänker att det är något med grafikkortet dock.

när jag säger krash så menar jag att jag får en svart skärm/grå skärm/flimrande skärm (det varierar), ljudet hänger sig och jag kan inte göra något på datorn utan måste starta om allt.
När jag startar om datorn så måste jag stänga av och sätta på datorn flera gånger för att få tillbaka bilden på skärmen och starta upp datorn helt. sedan funkar den som vanligt igen, utan problem.

jag har installerat speedfan och top tempen som registreras är mellan 42-50 grader när datorn krashar. jag vet inte vad max tempen är, men vad jag förstått så är ovanstående acceptabel temperatur.

jag har installerat de nyaste drivrutinerna
http://sites.amd.com...on_win7-64.aspx <-- dessa
så här ser Catalyst Control Center ut --> http://prntscr.com/1mnfv
vad jag kan se så har jag de senaste drivisarna installerade, eller?
jag gjorde en installation på drivrutinerna idag senast (lördag 12 mars)

---

hårdvara jag har är
moderkort: Gigabyte GA-P55M-UD4, P55, Socket-1156
minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
cpu: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750
gpu: XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
pdu: Corsair HX 650W PSU

---


vad kan vara fel.
vad kan jag göra?
detta har hållt på i ca 6 månader nu. jag har sökt då och då efter en lösning men aldrig funnit någon. nu börjar jag bli desperat...
jag har formaterat hela datorn och problemet kvarstår.

det jag verkligen vill veta är
vilken del i datorn är det som är trasig, så jag kan byta ut den!!
har ingen lust att köpa nytt grafikkort och upptäcka att det inte var där felet fanns Bild

hoppas jag fått ned allt som är viktigt som kan vara till hjälp för någon som är mer kunnig än vad jag är.

snälla hjälp!!