Stuttering

Allt om grafikkort.
Spiek
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-dec-08, 10:50

Stuttering

Inlägg av Spiek » 2011-dec-08, 11:12

Hej!
Detta är min första post här. Jag är inte helt säker på att grafikkortet är problemet men det är det enda jag kan komma på som skulle kunna vara det. Det är nämligen så att jag nyligen gjort en uppgradering av RAM, Mobo och grafikkort. Först uppgraderade jag RAM (Corsair Vengeance) och mobo (gigabyte GA-990FXA-UD3), utan att stöta på några problem.
Men när jag även slängde in grafikkortet (XFX RAdeonHD 6970) så började Battlefield 3, RIFT och Skyrim drabbas av vad jag förstått att det kallas stuttering. Nämligen att det "hackar" i nån hundradel, konstant.
Jag har provat omformatering av Windows7 och har laddat hem de senaste drivrutinerna, men problemet kvarstår. Jag hade inte detta problem när jag spelade samma spel på mitt gamla grafikkort (XFX RadeonHD 5770).
Jag har povat spelen på olika inställningar, med Vsync och utan osv.
Min processor är AMD Phenom II x4 965 BE, med orginalfläkt. Kan det vara så att det nyagrafikkortet gör att processorn blir överhettad?
Jag kan verkligen inte hitta problemet!

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2011-dec-08, 12:16

Hårdvara är egentligen inte mitt starka ämne, men om du har lust kan du skaffa nytt nätagg!

Vad har du för MK?
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

Spiek
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-dec-08, 10:50

Inlägg av Spiek » 2011-dec-08, 12:18

Nätagget är nytt det med (glömde skriva det) och det är ett XFX PSU PRO 650W. Rekomenderat nätagg för 6970 är 550W så det bör inte vara felet.

Moderkortet är GA-990FXA-UD3, Gigabyte

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2011-dec-08, 13:48

Såg nu att du skrivit det där uppe också :)

dags att läsa igenom och inte skumma igenom :)

Efter att ha kollat på moderkortet och på Grafikkortet så ser jag ingen anledning till stuttering. Däremot skulle det mycket väl kunna vara värmerelaterat, eller tom glapp. Försökt koppla ur och sätta i allt igen?

Ett annat tips som är mer generellt och som kommer från egen erfarenhet: Ge fan i AMD när det finns Intel! :P
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

Spiek
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-dec-08, 10:50

Inlägg av Spiek » 2011-dec-08, 14:15

Haha ja, ibland går det lite fort..

Jodå, jag har kopplat om några gånger. Men eftersom att spel som Counterstrike och Serious sam 2 inte drabbas av detta så tror jag inte att det är glapp.

Haha mja, jag har alltid gillat AMD/ATI, men på senare tid har de börjat släppa så sjukt mycket halvfärdiga produkter så nästa dator blir en Intel/Nvidia. :)

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2011-dec-08, 15:03

Jag har haft samma AMD-processor sedan 2006, så kanske itne är tillverkarens fel utan snarare åldern :)

Löste det dock genom att köpa en i7-dator som ajg får idag eller imorgon.

Har svårt att förstå varför du får problem med vissa spel och inte andra, även då det är sjukt mycket bättre grafik på de du har problem med. Men visst, det skulle kunna vara något med överhettning. Skulle också kunna vara programspecifika fel, ominstallera spelen kanske?
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2011-dec-08, 15:08

Googlade lite och såg att det inte är ett ovanligt problem på egenbyggda datorer. Den lösningne jag hittade var att du kan byta port på grafikkortet. Annars har jag inte hittat någon lösning
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

Spiek
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-dec-08, 10:50

Inlägg av Spiek » 2011-dec-08, 15:21

Tack för engagemanget Lagge! :) Jag ska prova att byta port så fort jag hinner så får jag återkomma med resultatet. Ominstallera spelen känns överflödigt då jag gjort total ominstallation av Windows tom.. :)

Helt klart blir nästa dator som sagt en intel/nvidia även om priset på amd/ati är en stark faktor varför jag väljer dom. Men för mycket sistone. När jag köpte 5770 fanns det inte äns några vettiga drivrutiner ute för det kortet så allting kraschade konstant..

Spiek
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-dec-08, 10:50

Inlägg av Spiek » 2011-dec-08, 23:04

Jag tror att jag har hittat svaret. Enligt Core Temp så är min CPU temp på 89c när jag lirar BF3 och liknande spel. Inte så jätteförvånad över att det var det, det som förbyllar mig mer är varför den nu helt plötsligt gör så, eftersom jag inte haft det problemet tidigare.
Kan det vara nya hårdvaran som orsakar det?

Spiek
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-dec-08, 10:50

Inlägg av Spiek » 2011-dec-10, 12:38

Japp! Problem solved. Bytte ut AMD orginalfläkten till en Scythe Samurai ZZ och la till MX-2 kylpasta. Temperaturen har sjunkit 30c till stadigt 30c idle och 50 vid full load. Nu flyter spelen på!

Värt att tänka på för oss nybörjare: Nytt PSU och/eller nytt GPU kan alltså resultera i höjd CPU temp.

Skriv svar