Överhettat 7800gtx, bra utbytes för 1000:-?

Allt om grafikkort.
femer
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-jan-08, 15:55

Överhettat 7800gtx, bra utbytes för 1000:-?

Inlägg av femer » 2009-jan-08, 16:10

Hejsan!

Nu verkar det som om jag skulle få mitt första problem med hårdvara - mitt grafikkort lade av. Hur vet jag detta? Jo alla dessa rutor dyker upp på skärmen i väldigt ickekrävande situationer såsom bios och enkel bootning. Följt av förlust av signal från kortet då och då. Obs, inget kabelglapp här inte.

Plockade ut kortet och tror mig veta vad det beror på - överhettning. Jag har nog aldrig sett så stora dammtussar förr, nu vet jag att jag får montera ned grafikkortet ibland och dammsuga. Det var i princip ingen somhelst luftgenomströmning däri. Även om tröskelvärdet för temp aldrig överskreds, så kan det inte varit bra för åldrandet med så mycket damm då halva kortet aldrig kyldes. (55 C Idle, 72 C spelande).

Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig hitta ett bra utbyteskort? Det är en verklig djungel därute och jag har just nu noll koll på vad som är bra. Vad jag vet är dock att det gamla kortet var ett Geforce 7800GTX ddr3 256mb, att jag har en 400w psu och har ganska mycket plats för det nya kortet. Jag ser helst att det kostar runt 1000-lappen med tanke på att jag är student. Går det att få bättre prestanda än det gamla idag för den budgeten? Jag har sneglat lite på Radeons 4850 men undrar om det är så stor skillnad?

Dessutom tror jag att jag har PCI-E v1.1 Gör det alls någon skillnad med ett kort med v2 PCI-E eller är det bara slöseri?

I övrigt har jag Athlon 64 X2 4200+ och 2gb ram. Spelar inte mycket spel förutom HL2 och väntar på Starcraft 2, ritar däremot massor i CAD och skulle vilja kunna kolla på HD-film på plattskärmen. Klart jag vill kunna ha max grafik på alla spelen :)

Kan någon hjälpa mig med alla dessa oförenliga krav?

-Daniel

toxicstone
Inlägg: 170
Blev medlem: 2009-jan-11, 09:44

Inlägg av toxicstone » 2009-jan-11, 10:43

Ja det är synd det som hänt, hände en kompis till mig med, hans grafikkort bara la av, så när vi kollade, hade fläktskivan neråt bara lossnat :S

Iallafall din 1000kr krav leder direkt till ett

ASUS GEFORCE 9500GT 512MB OC för 890kr

Ta "Sök artiklar" och skriv 117487 så poppar den upp

Men kan du lägga till runt 500kr mer ta ett
ASUS GEFORCE 9600GT 512MB Silent

Nr: 117489

skillnad är princip bara att det är 256bit istället för 128bit och 50 mhz snabbare men gör en otrolig skillnad, samt den är fläktlös så ingen risk för att det ska bildas damm där i som skadar den på något sätt ...

Jag hade tagit den sista ja beskrev då din egna har 256bit och det är bäst samt denna har nästan 3 gånger mer ramdac som gör en otrolig skillnad för cpu...mvh

Hittade det på netonet.se

femer
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-jan-08, 15:55

Inlägg av femer » 2009-jan-11, 11:38

Tjena!

Gick efter den här http://www.tomshardware.com/reviews/rad ... 086-7.html och valde en msi hd4830 OC. ca 1255:-. Lika bra och lägga till någon hundring och sitta "säkert" ett tag. Jag valde detta kort mest för att den har fått bra kritik för sin bättre strömförsörjning, svala gång och utseendet på fläkt + kylfläns. Det är inte lika instängt som mitt 7800. Kanske tar jag med kortet till en ny låda och klockar det i framtiden.

Tack ändå!

-Daniel

toxicstone
Inlägg: 170
Blev medlem: 2009-jan-11, 09:44

Du Skojar Med Mig?

Inlägg av toxicstone » 2009-jan-19, 16:45

Ja ok ditt val men Geforce 9600GT är bättre än det du köpte
650MHz
512 MB
GDDR3 256-bit1800MHz
2560 x 1600API-stöd: 2x DVI
HDTV-utKompatibla kortplatser: 1 x PCI Express x16
Vista kompabilitet: Ja
VS
MSI Radeon HD4830:
Allmänt Grafikprocessor Radeon HD4830
CAD/CAM-grafikkkortNej
FabriksöverklockatNej
400 MHz
TV-tuner Nej
Processorhastighet 575 MHz
Max upplösning2560x1600
1800 MHz
512MB GDDR3
Och jag hittade den för billigare än vad du gav din för, samt enligt recensioner så är den inte så tyst samt den är dålig att clocka med så lycka till, säger jag.... Samt 7600GT 100 gånger snyggare, den ser fan hemsk ut.
Sen den länken du gav bevisar itne att den är bra eller ahr histora däremot har 50 versionen det, itne denna.. ajja

femer
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-jan-08, 15:55

Inlägg av femer » 2009-jan-19, 22:03

jepp, nån här måste lära sig att acceptera andras val. Utseende samt många recensenter om detta kort gjorde att jag valde det. Läs lite kurser i värmeöverföring så kanske du förstår varför jag motiverade på så sätt.

Trodde man kunde få proffsiga råd här, det var det enda misstag jag gjorde i detta fall.

Lycka till,

Daniel

toxicstone
Inlägg: 170
Blev medlem: 2009-jan-11, 09:44

Inlägg av toxicstone » 2009-jan-20, 01:02

[quote=""femer""]jepp, nån här måste lära sig att acceptera andras val. Utseende samt många recensenter om detta kort gjorde att jag valde det. Läs lite kurser i värmeöverföring så kanske du förstår varför jag motiverade på så sätt.

Trodde man kunde få proffsiga råd här, det var det enda misstag jag gjorde i detta fall.

Lycka till,

Daniel[/quote]


Jag sa ja att man får välja själv ju, du kanske hade en anledning, men många recenser, jag har själv letat upp några, dem säger ja det är ett bra kort men sen när har värmeutvecklingen spela sån j*vla stor roll? (när det är så pass lite) så länge du inte planera på och klocka den som detta kort du valt är dåligt på, så om ditt kort drar 7+ mindre så är det långt ifrån bättre för komponenterna kan klara hög värme.

Så förstår dig inte alls, men eftersom du skulle vara lite småkäftig tillbacks så fick jag ta och svara
Senast redigerad av 1 toxicstone, redigerad totalt 2009 gånger.

Skriv svar