död bildskärm

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
sundsvall leif
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-feb-21, 14:01

död bildskärm

Inlägg av sundsvall leif » 2010-feb-21, 14:24

hej jag får ingen bild på skärmen inte ens start proceduren
jag har köpt ett nytt grafikkort o prova. lika svart
bytt bildskärm lika svart
helt död går igång ger i från sig två långa pip
fortsätter att gå utan problem men inget på skärmen
har provat att koppla ur diskarna . utan resultat
den ska vell starta proseduren även utan disk?
verkar inte komma åt vare sig tangetbord eller mus
datorn: dell dimensken 9150
från en rådlös

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-feb-21, 16:09

Du har möjligen inte stoppat in kortet på rätt sätt, eller så har du inte tillräckligt start nätaggregat. Hur start nätaggregat har du och vilken kort är det du har? Pröva också med att rensa CMOS, ta ut batteriet från moderkortet låt batteriet sitta ute minut eller så och sen lägger du den tillbaka på sin plats. Tänk på plus och minus poler.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

sundsvall leif
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-feb-21, 14:01

Inlägg av sundsvall leif » 2010-feb-24, 00:10

tack för dina råd. nätaggregatet är
orginal, dator är drygt 3år var ej öppnad
(det är en väns dator) dom flyttade och på
nya stället startade den inte ,kan det vara
nätagget? processorn fläktarna och en grön lampa startar. provade att ta ur bateriet en 30min, det hjälpte inte, bytt till ett nytt grafikkort, annan bildskärm, provade ett gammalt grafikkort som jag kunde sätta på en annat ställe
snälla komm med fler grejor jag kan prova med. skärmen är helt svart . jag har alldrig varit med om något liknande

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-feb-24, 13:14

Så här kan du försöka. Hämta ut alla komponenter förutom processorn och RAM-minnet, starta datorn och lyssna för pipljud. Om det överhuvudtaget kommer några. Sen hämtar du ut även RAM-minnen, samtliga, RAM-platser ska alltstå stå lediga. Du borde få långa ljudpip som säger att RAM-minnet saknas eller att någonting där är fel. Jag nämnde inte någonting om processorfläkten men lämna den kvar gärna. Går den igång, processorfläkten? Om inga ljudpip där så vet du att felet ligger i processorn eller moderkortet, forsätt vidare och ta ut alla komponenter, även processorn och starta tom moderkort. Om du inte hör några ljudpip så vet du att moderkortet är trasig och för att testa processorn behöver du en annan dator där du kan koppla in den. Om du gör det här så tänk på kompabilitet, alla moderkort stödjer inte alla processorer.


Vid datorflytt ska man lämna datorn i minst 4timmar i det nya rummet till datorn kommer upp till rumstemperaturen. Endast kylan är inte skadlig för datorn men tänk på att metall ”svettas” när den utsätts för värme efter att den har blivit utsatt för kylan ett tag och det är inte als bra för datorn.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

sundsvall leif
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-feb-21, 14:01

Inlägg av sundsvall leif » 2010-feb-24, 22:41

tackar...nu fungerar det jag plockade ur allt utom processorn o ram minnen ingen förändring (det var sex pip inte som jag skrev två) det pep likadant sen plockade ja ur ram minnena 4st likadant, satte i ett på första platsen och skärm kortet då startade skärmen allt är tillbaka och fung

sundsvall leif
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-feb-21, 14:01

Inlägg av sundsvall leif » 2010-feb-24, 22:48

återigen tack ock vi skal tänka på rådet att låta daton stå minst 4h innan vi startar den(när vi har flyttat till baks den)
lite krångel med att ställa allt till rätta i bios tusen tack från leif i kalla sundsvall

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-feb-25, 00:11

Inga problem Leif, glad jag kunde hjälpa dig =)

ps. När du lägger in RAM-minnet tänk på att de ska sitta i platser med samma färgkoder, samma typ av minne alltså på samma färg, brukar vara varannan plats där.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar