No signal till skärmen

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
bobjo
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-mar-13, 09:35

No signal till skärmen

Inlägg av bobjo » 2010-mar-13, 09:42

Hej!
Jag har en fem år gammal dator som jag för några veckor sedan var tvungen att formatera om. Detta gick ganska bra tycker jag trots att det var första gången.
Mitt problem nu blev att efter ca 1-5 minuter försvinner bilden på skärmen och det kommer ett meddelande: no signal (både på digital och analog överföring).
Datorn fortsätter att gå.
Vad göra?
Hälsningar
Joacim

zackemann
Inlägg: 40
Blev medlem: 2009-dec-06, 18:42

Hej

Inlägg av zackemann » 2010-mar-13, 17:23

Hej , om det är det jag tror kan man gå till skrivbordet och trycka på egenskaper och sen trycker man på skärmsläckare och sen finns det två inställningar och sen trycker man på den nedersta ,och då kommer det fram inställningar om skärmen , och så kan man kolla om den står på energisparläge eller inte , tror jag det ska vara , om du inte fattar , adda : zackemann94@hotmail.com jag är inne för det mesta :D



/ hoppas jag har hjälpt dig ; zacke

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-13, 18:20

Inte en chans att det beror på inställningar för skärmsläckare. Du skriver att du har formaterat och så installerat om windows och då gäller standard inställningar för skärmsläckare vilket är 10min, och förutom det så tappar datorn inte kontakt med skärmen när den går i viloläge.

Det här som du upplever kan bero på fel drivrutiner, skadad skärm eller skadad grafikkort och ingenting annat. Har du installerat samma operativsystem som du har haft tidigare eller blev det Windows 7 det här gången? Börja med att surfa in på tillverkarens hemsida och fixa senaste drivrutiner för din kort.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

bobjo
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-mar-13, 09:35

Inlägg av bobjo » 2010-mar-13, 19:57

Tack för info!
Jag har XP installerat.
Hur hittar jag vilket grafikkort jag har innan jag börjar leta drivrutiner?
Bytte moderkort för 7-8 mån. sedan vilket jag kom på när drivrutiner skulle installeras, installerade dessa separat från skiva.
Joacim

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-14, 12:09

Klicka start och i "Run" ,körfältet, skriver du "dxdiag", "ok", låt programmet göra klart sökningen. Kolla också drivrutiner för grafikkortet, "Display", gå till tillverkarens hemsida och fixa senaste drivrutiner.
Moderkortet är betecknad där som "System Model".
Bild

http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk Besök för Nvidia drivrutiner.

Om det inte hjälper så har du nog ATI kort och då kan du ladda ner GPU-Z från http://www.softpedia.com/progDownload/GPU-Z-Download-85523.html installera och kör den, välj ” identify your graphics card”.
Senast redigerad av 1 PC Doktor i Stockholm, redigerad totalt 2010 gånger.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

bobjo
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-mar-13, 09:35

Inlägg av bobjo » 2010-mar-15, 11:05

Hej!
Jag hinner inte mer än öppna ovanstående så slocknar skärmen oc no signal kommer upp. Max 2 minuter funkar det.
Kan man göra det på något annat vis "koppla förbi" eller liknande.
Skivan med drivrutiner för moderkortet hinner inte mer än öppnas heller innan det slocknar.
Joacim

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-15, 13:54

Jag skulle rekomendera att du testar ett annat skärm, felet kan också ligga där.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

bobjo
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-mar-13, 09:35

Inlägg av bobjo » 2010-mar-16, 08:32

Hej!
Testade att plugga in skärmen i en bärbar dator och då funkade skärmen, via analog ingång (blå kabel). Då måste väl skärmen funka?
Joacim

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-16, 11:38

Det kan också vara nätaggregatet, att grafikkortet inte får tillräckligt med ström. Kan du testa annat nätagg skulle det vara bra. Det är inte många saker kvar som det kan vara fel på.

Skärmen släcks alltså inte när du kopplar in den i den bärbara datorn? Hm. Försök det här. Starta datorn som vanligt och gör allt som står ovanför i posten, den där lilla guiden, när skärmen går svart igen så dra ut monitorkabeln vänta en sekund och koppla in den igen. Du borde få bilden igen ett tag, fortsätt köra guiden till sista steget. Om det inte hjälper sitter du med trasigt nätagg, eller grafikkort, men jag tror fortfarande att det kan vara skärmen som är trasig så att du borde kunna testa en annan skärm på din stationära dator och inte testa skärmen på en bärbar eller så.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar