Datorn Startar inte!

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
kasarona
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-apr-19, 13:48

Datorn Startar inte!

Inlägg av kasarona » 2010-apr-19, 14:20

Hejsan hoppsan !! Det blev en uppsats.. Hoppas någon orkar läsa den :D

Har kollat runt på nätet och hittar inte något fall som är precis identiskt! Som vanligt alltså!!

Jag har precis köpt en komplett dator i delar och byggt ihop den. Allt funkade prefekt i 1 vecka.

Vad som hände: Jag lirade ett spel och skulle snabbt stänga av datorn, varpå jag trycker på stäng knappen på chassit. Spelet stängs och så syns skrivbordet. Musen kunde jag köra runt i skärmen men inte klicka på något.
Efter ett tag så stänger jag av elen (eftersom det inte gick att stänga av den normalt).

Dagen därpå så slår jag på datorn. Alla fläktar snurrar på, även HDD snurrar, Dock ingen bild alls.
Men det vanliga pipet finns där. Lät datorn vara på ett tag o sen tryckte jag på power switchen för att se om den stänger sig (Dvs att den gick till widows eller inte) utan resultat.
Jag startar om några gånger och det lilla pipet försvinner helt.

Har kopplat in skärmen till moderkortsutgången = inget händer
Har fipplat med ramen, bytt platser och kört med endast 1 på olika platser osv. = inget resultat
Har kopplat bort HDD och grafikkortet = inget resutat
Har flashat bios (CLR_CMOS och batteri tricket) = inget resultat
Har kopplat bort RAM = Konstant Pip = Moderkortet verkar leva ?


Datorn: Phenom II x4 965 BE + Cooler Master V8 CPU Kylare
Gigabyte GA-890GPA-UD3H
HIS Radeon HD 5850
Chieftec Super Series 750W PSU
Corsair Dominator GT DDR3 1866MHz 4GB
Intel X25-M SSD 80GB 2,5", Retail
Gammal snurr disk sata 1,5 gb/s 250 gb

Jag har klockat cpu till 3,8.. 45 grader i spel.
grafikkortet kommer inte över 53 grader.

Men jag har även satt spänningen till ramen till 1,65 V med frekvensen 1600 mhz
OCH jag klockade cpun med AMD overdrive till 3,8. men tyckte att jag skulle klocka den via bios ist.. sen så startade jag Amd overdrive för o kolla på temp (den fattar inte att cpun är OC så jag misstänker att den klockade upp cpun som redan va OC) snurrigt värre...
Kan även nämnas att det var under det spelet som jag tog upp AMD overdrive för o kolla tempen, för att sen behöva stänga datorn. Det var då det frös.


Jag misstänker CPUn eftersom PIPet i början har slutat att funkar.. Och det där konstiga Overdrive programmet.. Men jag hade ju inkonsekvent höjt elen till RAMEN, som ska tåla den elen enligt specen.. Den ska jag testa imorgon på jobbet!

Kan inte testa processorn någonstans.. känner ingen som har ett AM3 socket.. ingen som vill riskera sitt moderkort iaf :p

Mycket tacksam för hjälp!

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-19, 19:12

Känns som grafikkortet, har du möjlighet att testa ett annat grafikkort?
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

kasarona
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-apr-19, 13:48

Random !

Inlägg av kasarona » 2010-apr-19, 21:03

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Känns som grafikkortet, har du möjlighet att testa ett annat grafikkort? [/quote]
Kära jöstanes ! Har precis felsökt datorn på ett grundligare sätt.. Och Ni anar inte !!! Det är SSD disken som hakar upp POSTen.

Allt funkar när den kopplas ur. har testat alla portar.
Snurr disken fungerar på sata portarna. Kan det vara knas med sata-6 läget? om den gamla 1,5 gb/s funkar på dem portarna kan vi kanske utesluta moderkortsfel ?

Fölljdfråga: Hur kan man reparera/felsöka en SSD? Skulle ju vara en bra med tanke på märket..
Testade o googla men jag verkar bara hitta sidor som prisar disken. Den va väldans snabb, när den funkade..

Det får bli en ny på garantin annars. :D
Kan det vara drivisar ? om den nu ändå funkade ett tag o sen stendog.. Ska kila o testa den nu på en annan dator.
Va vimsigt det blev nu !

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-20, 22:22

Du skrev i tidigare post att du hade bortkopplat hårddiskarna så jag antog bara att du hade verkligen gjort det men aa, nu vet vi i alla fall vad felet är. Gör så, testa på annat maskin och om det inte fungerar ta en nytt på garanti, och om det skulle fungera på en annan dator så kan felet ligga i din RAID uppsättning med hårddiskar, om du nu har det eller så har jag missuppfattat det. Om du kör RAID så har du analysprogram för hårddiskar som du kan köra, men det är om den andra SSD disken fungerar på annat dator.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

kasarona
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-apr-19, 13:48

Inlägg av kasarona » 2010-apr-21, 07:51

Missade SSDn.. Det gick för fort. Men jag använder inte raid för att win7 inte stöder TRIM på SSD då.

Testade disken på en annan dator, och den är stendöd. Ska skicka tillbaka den idag.

Frustrerande dock när "erfarenheten" tar över och man tror sig veta vad man pysslar med. Och så är det så enkelt som att faktisk koppla ur disken för felsökning. Erfarenheten är min fiende ! Haha tack för hjälpen i alla fall!

Skriv svar