Väldigt konstiga moderkorts problem, tacksam för hjälp

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
slinedberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-apr-01, 14:50

Väldigt konstiga moderkorts problem, tacksam för hjälp

Inlägg av slinedberg » 2011-apr-01, 14:52

Hej, jag har några väldiga konstiga problem med mitt moderkort (tror det är den som strular) som jag försökt lösa själv men inte lyckats.
Det började i slutet av oktober 2010 när jag skulle sätta på min nybyggda dator för första gången, märkte först att bara en av mina hårddiskar
(hade två SATA) hade upptäckts av datorn, detta bekräftades även av texten som kommer upp när man startar datorn (runt där man spammar "delete" för att komma in i BIOS)

Hittade inget sätt att lösa detta tills jag testade att flytta ena hårddisken från SATA2 till SATA3, däremot fungerade båda hårddiskar att ha i var för sig och kunde även
då ha dom kopplade till enbart SATA2. Men datorn verkade fungera om jag körde hårddiskarna i SATA1 och 3 så va nöjd med det. Upptäckte dock till min förvåning att i BIOS
upptäcktes bara en av hårddiskarna (i någon lista där) och i en annan lista där alla SATA skulle stå står det bara att den inte detectar någon SATA alls.

Nu i förrgår köpte jag en SSD, aldrig haft en tidigare men jag gick in i BIOS coh satte "set SATA as ACHI" och gjord en omformatering på allt och installerade OS på SSD,
märkte då att den inte upptäckte min tredje hårddisk. Testade att flytta runt lite i sataportarna men hittade ingen lösning för att kunna använda alla 3 diskar samtidigt
så fick bli SSD i SATA1 och SpinpointF3:an i SATA3. Var även då tvungen att ge F3:an en bokstav inne i diskhanteraren(?) men förutom det verkade det gå bra.

Sen började problemet som gjort att jag sitter och skriver här nu idag. Gjorde en Benchmark på min SSD med "AS SSD" och fick fram väldigt dåliga resultat som ni ser här ,
och som ni även ser står det "pciide" där vilket borde betyda att jag inte valt "set SATA as ACHI" (vilket jag har), jag testade även ett tips från användaren "distortion10000"
från denna post men eftersom i BIOS så bara står det "SATA NOT DETECTED" på alla
6 portar har jag inte kunnat erhålla någon ny lösning. Det verkar nästan som min dator ser alla hårddiskar som IDE och vägrar byta åsikt.

Är en lekman på området om skulle verkligen uppskatta hjälp, tack på förhand.


OS: Microsoft Windows 7 professional Service Pack 1 (build 7601), 64-bit
Processor: Intel Core i5 760 2.80GHz / 8MB
Grafikkort: GeForce GTX 280
Internminne: Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2X2GB) (CL9)
Moderkort: ASUS P7P55D Deluxe
Hårddiskar: "Samsung SpinPoint F3 HD502HJ 16MB 500GB" , "Samsung SpinPoint F4 HD322GJ 16MB 320GB" och "Intel 320 Series 2.5" SSD 120GB"

whajnberg
Inlägg: 6
Blev medlem: 2011-apr-14, 03:54

Inlägg av whajnberg » 2011-apr-14, 06:56

När du har hårddiskar över 200gb så måste du ha minst service pack 2, så var det iaf för mig.

Skriv svar