Vad att tänka på vid ny processor

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
S4noy
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-mar-25, 17:53

Vad att tänka på vid ny processor

Inlägg av S4noy » 2012-mar-25, 17:59

Jag är ganska ny på det här med att byta ut komponenter, då jag endast har bytt ut ett grafikkort till min förra dator

Hade tänkt att köpa ny processor, men vet inte om den jag tänker köpa passar till mitt moderkort som jag tror heter Nvidia MCP61.

Detta är då processorn jag tänkt köpa AMD Phenom II X4 960 Black Edition http://www.proshop.se/Processor/AMD-Bla ... tm_source=

Någon som vet om den kommer funka? För passa kommer den nog göra, då jag har AM3 sockets på min gamla och den här är med en AM3

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2012-mar-27, 15:59

Det jag kan hitta är att Nvidia MCP61 har AM2-socket medan AMD Phenom II X4 Phenom 960 Black Edition är AM2+/AM3.

Du skriver att du har AM3-socket men har inte hittat att ditt MK har det när jag kollar specs på diverse sidor.

Jag tog dessutom och kollade på wikipedia (källan till all säkerställd information) :) och hittade det här:

AMD confirmed that AM2 processors will work on AM2+ motherboards and AM2+ processors will work on AM2 motherboards. However, the operation of AM2+ processors on AM2 motherboards will be limited to the specifications of Socket AM2 (1 GHz HyperTransport 2.0, and one power plane for both cores and the IMC). AM2 processors do not benefit from the faster HyperTransport 3.0 and separate power planes on AM2+ motherboards. As with AM2 components, AM2+ CPUs and motherboards are designed to use DDR2 RAM exclusively.

Så det kommer fungera, speciellt om det är AM3 på bägge. Då får du ut full prestanda av processorn.

Varnar dock för att du kan behöva Ram och liknande också om det inte är AM3-socket.
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

Skriv svar