Nätverksproblem...

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
darkman
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-jun-26, 15:36

Nätverksproblem...

Inlägg av darkman » 2008-jun-26, 15:40

Testar runt lite andra forum än mina standardforum. Svårt att bedöma hur aktivt och kompetent det här forumet är, hoppas på det bästa. Nåja, here goes!

Jag har råkat ut för något nätverksstrul. Har redan rett ut att det inte är själva uppkopplingen som strular (kopplat in en bärbar dator).
Misstänker att mina LAN-portar (RJ45) har kortslutits eller på annat sätt gått sönder (min 2-åriga dotter tenderar till att dra ut sladdar och stänga av datorn lite då och då).

Problemet är att båda portarna påvisar att jag uppenbarligen sänder, men däremot inte tar emot signaler. Jag har uppdaterat BIOS, nätverksrutiner (såväl avinstallerat nätverkskortet, stängt av det samt nyinstallerat drivrutinerna). Felsökt kortet. Kollat BIOS inställningarna men inte kommit fram till ett skit, rensat CMOS etc.

Vad jag undrar över, och gärna vill ha svar på är följande;

1) Går det på något sätt se om nätverkskortet, och LAN-portarna fungerar rent maskinellt? Det funkar att pinga kortet, men finns det något annat sätt?

2) Har redan slagit av brandväggar mm. för att idiotsäkra att det inte är något sådant som strular. Finns det något annat som kan blocka inkommande signaler? Virus t ex. (har visserligen scannat min dator med alla tänkbara program)? Prövat nollställa internet-/säkerhetsinställningar till default.

Det lustiga är att jag inte har en enda aning om varför datorn helt utan mening bara slutar att fungera. Ja, allt fungerar klockrent förutom åtkomst till internet.

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2008-jul-01, 15:01

Har du trådlöst? Om du kan pinga porten så kan den både sända och ta emot, eller pingade du localhost?

Känns mer som mjukvaruproblem faktiskt.

Skriv svar