Datorn startas om mm.

Fråga här om du inte vet i vilket forum du ska posta.
Adeon
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-jul-31, 22:14

Datorn startas om mm.

Inlägg av Adeon » 2009-jul-31, 22:47

Hej!

Jag har fått flera problem med min dator. Alla mina problem verkar ha ett samband med varandra.
Det första problemet är att jag är inne på datorn och surfar eller kanske kollar på en film. plötsligt fastnar eller fryser datorn. Man kan inte röra musen och Ctrl+alt+delete funkar inte. Efter ca 5 sekunder så startar datorn om sig. Problemet kan visa sig igen efter 1h till flera dagar.
Mitt andra problem är att datorn inte alltid startar normalt. Chansen att den inte gör det är 40%. När man normalt sätter på datorn ska man höra ett pipljud. När den startar fel så fastnar pipljudet i ca 3 sek och datorn fastnar i Analog Power Saving Mode och ingenting förutom en svart skärm visas.
Det tredje problemet är datorns vänteläge. När jag går in på vänteläge så fastnar datorn i ett högvarv som om man ska sätta på den. Fast den bara fortsätter och fortsätter (med svart skärm) i en evighet med bara en massa oväsen. Ibland händer det att den kommer ut ur vänteläge direkt men går då in i analog power saving mode. Hände faktiskt en gång att den kom ut ur vänteläge och fortsatte normalt.

Har rensat damm som fastnat på fläkten och gör det varje månad.

Har också testat hur varm datorns olika komponenter är med speedFan.
Resultat:

GPU: 75C (Eld)
System: vacklar mellan 45 och 46C (bock/Röd pil)
CPU: 44C och ibland 45 (bock)
AUX: 1C (blå pil)
HD0: 44C (bock)
Temp1: 40C (bock)
Core: 75C (Eld)
Ambient: 0C (blå pil)


Själv tror jag att det är något fel på moderkortet men ville kolla upp det här först.



Ad~

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-01, 01:31

Då har jag bara frågan.

Har du varit inne i BIOS och ändrat något, eller på annat sätt t.ex klockat processor, minne, m.m?

Sen kommer frågan

Är det en gammal dator du pratar om här? Vad är det för hårdvara egentligen? Specificera!

Det är helt klart något som är fel med din dator, vilket du också själv har märkt.. Och när det är sådana fel vid boot.. Så är jag ganska säker på att detta sitter i Hårdvaran.
Men specificera lite mer vad du har för dator, komponenter, ålder, etc. Så ska vi se.

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

Adeon
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-jul-31, 22:14

Inlägg av Adeon » 2009-aug-01, 03:07

Nej har inte ändrat något i BIOS.

Datorn är ca 2 år gammal och är en Packard Bell iXtreme (kommer inte ihåg numret men kan leta upp det sen) med intel pentium Dual core 915. Nvidia GeForce 7300 SE. RAM-minne på 2Gb. Pentium-CPU på 3 GHZ.
2 hårdiskar, 37,7 Gb och 195 Gb.
Windows XP med Media Center.

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-02, 00:03

Orsaken till att jag frågade om ändringar i BIOS eller på annat sätt klockat någon komponent var att jag själv har sett det förstnämnda problemet, där datorn fryser helt och hållet och man inte kan göra något innan den startar om sig, då jag försökte klocka ett par ram-minnen jag hade..

Värmen där verkar egentligen normal.. inga konstigheter vad jag kan se iaf.

Men jag funderar lite på om du kanske skulle pröva att plocka ut alla utom ett ramminne, och starta datorn.. och se om det funkar smärtfritt.. och om det gör det kan du sedan sätta i ett och ett av ram-minnena till du märker att problemen uppstår igen.
Annars om det inte funkar på första försöket kan du testa att sätta i endast ett av de andra ram-minnena.

Det kan ju också vara annat som orsakar detta, då datorn egentligen är ganska gammal.
Så om mitt råd inte funkar, skulle det kanske vara bra att ta med den till en "datorläkare".

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

Adeon
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-jul-31, 22:14

Inlägg av Adeon » 2009-aug-02, 03:29

Ok tack för svaret. ska kolla upp det.

AD~

DiZturb3d
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-aug-09, 19:33

Inlägg av DiZturb3d » 2009-aug-12, 15:34

Hade ett liknande problem med att datorn stängde av sig själv. Har du en fläkt som sitter på Core-modueln på moderkortet? Mina temperaturer var skyhöga på 90-110C på de flesta värden, och med en CPU temperatur på cirka 90. Det jag gjorde var att ta bort core-modul fläkten, rengjorde den och hittade tonvis med damm som satt på min core. Satte också in en fläkt mellan grafikkort och core-modulen. Tog också itu alla moduler och rengjorde.

Med detta fixat så skönk mina temperaturer från skyhöga till 45C när jag spelar spel. Testa kolla om det är en massa damm som sitter på din core modul, det gör det nämligen svårt för fläktarna att kyla ner den.

Hoppas det löser sig :)

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2009-aug-14, 08:28

Dammsugare brukar fungera med, om man inte vill skruva bort saker. Jag brukar få lite spinn på fläktarna så att allt flyger bort, dock inte för mycket så att de går sönder.

Skriv svar