Datorn stänger av sig..

Fråga här om du inte vet i vilket forum du ska posta.
DiZturb3d
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-aug-09, 19:33

Datorn stänger av sig..

Inlägg av DiZturb3d » 2009-aug-09, 19:54

Hallå ja!

Skulle först säga att jag precis blev medlem på sidan, och hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig. Vet också att det är många som redan har tagit upp det här problemet med att datorn stänger av sig själv.

Problemet uppstod för några dagar sedan, faktiskt några dagar efter jag hade installerat Diablo II igen, som jag dragit igång lite smått med. Det som händer när jag sitter och spelar är att datorn bara slocknar, allting bara dör som om någon rycker ut el-sladden. Jag laddade hem speedFan, som jag också hört ska vara jäkligt kasst för att kolla temperaturer men iaf..

De värdena jag får fram där är rätt skrämmande,

Temp 1: 67C
Temp 2: 79C
Temp 3: 40C
HD0: 39C
HD1: 39C
Temp 1:89C
Core: 68C

Detta är temperaturerna under tiden jag skriver detta, med msn och antivirus program igång. När jag kör Diablo II kommer temperatirerna upp emot 90C.

Även om värdena är höga så har jag aldrig haft problem med att datorn stänger av sig själv. Har även kollat i BIOS och såg att jag visst hade emergency shutdown Disabled.

Jag har aldrig haft problem med att datorn stänger av sig själv och ändå har jag kört med samma setup och kylning som jag gör nu. Mitt chassi kan hålla 3 fläktar, fast har i en som sitter på moderkortet med full rpm effekt. Har även tagit av mitt sidochassi för att det inte ska bli för varmt. Men nu under dessa dagar så har jag alltså fått detta problemet. Jag skulle också byta ut mina RAM-minnen häromdagen men insåg snart att jag hade fel "input" på ram sloten eller hur man ska säga, så satte tillbaka mina gamla igen.

Kan det vara så att RAM-minnena kanske är skadade, eller är det temperaturen som spökar? Tror dock att mina temperaturer alltid luggit lite höga och har varit dålig med att kolla dem, men ändå har jag kunnat spela lite mer krävande spel än Diablo II, som tex WoW utan några problem.

När jag är ute på internet eller gör något annat så har jag inte märkt av att den stängt av sig ännu.

Någon som vet vad det kan vara för problem?

Min dator är :

Operativsystem: Windows XP pro.
Processor: AMD Athlon 64 Processor 2800+
2.0Ghz, 1 gig ram.
Grafikkort: Radeon 9800 PRO
Styreneheter: Nvidia Nforce3 250 parallel ATA Controller (v2.6)
Moderkort: ABIT NF-8

Om det är något mer ni behöver veta är det bara att säga till.

Tack!

DiZturb3d
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-aug-09, 19:33

Inlägg av DiZturb3d » 2009-aug-12, 15:30

Det har nu ordnat sig! Tömde core modulen och fläkten på damm, och satte in en extra fläkt, samt dammsög hela datorn, så nu ligger alla temperaturer som dem ska på en CPU temperatur på 45-50C när jag har igång spel. Ber om ursäkt att jag la upp en tråd, när det inte var så knepigt att fixa mitt problem.

Dock så har ett annat lite irriterande problem uppstått, och det är min nya fläkt jag satte in. Det låter som något sitter löst i fläkten vid uppstart, men efter 30 sekunder så tystnar den och går hur tyst som helst. Vad kan det bero på?

Skriv svar