Datorn vill inte starta, snälla hjälp

Fråga här om du inte vet i vilket forum du ska posta.
Atex
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-apr-04, 19:46

Datorn vill inte starta, snälla hjälp

Inlägg av Atex » 2010-apr-04, 20:01

Hej, jag hoppas att någon kanske kan hjälpa mig med mitt dator problem. Det är nämnligen så att de inte startar som den ska.

När jag trycker på start knappen så går fläcktarna igång som vanligt och datorn kommer fram till den första skärmen, den med blå bakrund där det står "HP invent" och "intel" och man får alternativ att man kan trycka Esc, F9, F10 och F11 för olika alternativ. Men på den skärmen fryser allt, den laddar inte vidare och inga alternativ så som F10 fungerar.

Datorn kör Vista, den är HP och jag har inte bytat ut några delar.

Hjälp är mycket uppskattad :)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-05, 00:26

Ja, kommer du inte ens förbi denna skärmbild så har du nog en trasig dator. Skriver du att F10 fungerar, vad gör den då? Du förstår att alla inte har samma skärmbild och att samma knappar gör samma sak på allas datorer, därför behöver du beskriva i detalj vad som händer när du gör grejer. Om det är som du skrev att datorn fryser direkt vid första bilden så har du problem med hårdvara och då kan vi gå igenom hur du gör felsökning men innan det så ska vi vara säkra att vi är på samma sida.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Atex
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-apr-04, 19:46

-

Inlägg av Atex » 2010-apr-05, 00:38

Jag menade att F10 inte fungerar. F10-Setup F9-Diagnostics F11-System Recovery Esc-Boot Menu. Nu fungerar ju ingen av dom, men nu vet du iallafall det, om det spelar någon roll :)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-05, 13:22

Ja det är mycket kritisk information. Att det inte fungerar pekar på problem med hårdvaran. Det är en felsökning du kan göra för att se vart felet ligger. Börja med att skruva up datorn, koppla bort ström innan du öppnar lådan. Ta ur RAM-minne, hårddisken, grafikkortet och starta om datorn. Anteckna om den ger ifrån sig några pipljud. Ta ur CMOS batteriet, liten rund sak ligger vanligen vid grafikkortet, låt den sitta ute ca 1min innan du lägger den på plats igen. Starta om och se vad som händer. Pipljud? Lägg RAM på plats, lägg endast en sticka och starta om. Om datorn inte låter als är det riktigt dåligt och betyder nog att någonting är fel antingen men moderkortet eller processorn, moderkortet är mer sannolikt.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar