Datorn låser sig vid uppselning till TV och stereo

Fråga här om du inte vet i vilket forum du ska posta.
ramyon
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-aug-04, 09:22

Datorn låser sig vid uppselning till TV och stereo

Inlägg av ramyon » 2010-aug-04, 09:53

Hej allesamman.

Jag har haft samma problem i snart 2 år och ingen av mina vänner eller släktingar har kunnat hjälpa mig. Jag har också googlat efter en lösning men inte hittat något som fungerar. Det kan därför ligga lite prestige i att lösa mitt problem :) .

Problemet är följande:
Min dator hänger sig när jag spelar upp film via TV:n eller musik till min receiver. Varje gång datorn hänger sig tar det ca 4 min innan den går igång igen. Det är främst windows media player, vlc och power DVD som hänger sig medan windows mediaplayer classic oftast fungerar utan att hänga sig. När datorn hänger sig kan jag inte göra något alls med den innan den har "vaknat" igen.

Datorn hänger sig även när jag spelar musik i spotify eller winamp. Samma som symptom som ovan.

Det luriga är att jag ibland kan lyssna på musik i en timme utan problem, men ibland hänger den sig med 5 min mellanrum.

Min hårdvara:
ATI Radeon HD 4870 X2 6 GB ramminne (testat i memtest utan problem)
Windows 7 home premium 64 bit (har dock haft Windows 7 ultimate 64 bit och vista med samma problem)
Moderkort: GA-EP45-DS4P Gigabyte
Processor: Intel Core 2 Quad Q9550 2.83 GHz

Vad jag provat:
Jag kan inte ta med allt, det blir alldeles för mycket.
* Har blåst disken och installerat allt med olika operativsystem ca 5-7 gånger.
* Har undersökt minnena i memtest.
* Har provat många olika drivrutiner till grafikkortet, kör nu med den senaste (kom den 27 juli 2010).
* Avaktiverat energisparfunktioner och skärmsläckare i windows
* Har kollat aktivitetshanteraren när datorn hänger sig, processorn är belastad med ca 5 %.

Nu skriver jag inte mer i detta inlägget annars orkar ni inte läsa. Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med mitt problem som ingen annan lyckats lösa.

Tack på förhand.

seXsson
Inlägg: 34
Blev medlem: 2012-jun-06, 20:58
Kontakt:

Inlägg av seXsson » 2012-jun-11, 11:58

tror den blir för varm och stängs av aoutomatiskt. eller så är det något konstigt bind command som är installerat.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2012-jun-14, 13:34

Låter som om du har provat det mesta. Har du försökt uppdatera BIOS till F8?

Prova med att hämta ut alla RAM-stickor, rengör och sen lägger du tillbaks endast en (1) RAM-sticka och startar datorn.

Du har också senaste ver.9 chipset drivisar antar jag.

Har du Microsoft UAA Bus driver? http://download.gigabyte.asia/FileList/ ... ft_bus.exe
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar