Datorn Laggar!

Fråga här om du inte vet i vilket forum du ska posta.
gizzzE
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-jul-30, 22:49

Datorn Laggar!

Inlägg av gizzzE » 2011-jul-30, 23:08

Tja.

För någon dag sedan började min dator bete sig konstigt.

Den kan helt random börja få för sig att lagga, och då menar jag ganska rejält lagg. Lagget märks över allt i spel,windows osv tom ljudet i spotify osv laggar.

Har märkt att lagget ökar när jag rör på musen, tex om lagget börjat och jag går in på tex Cs så inträffar följande. Fps 100 stadigt rör jag på musen fram och tillbaka i normal fart så dyker fps'n till ca:10.

Lämnade även datorn på idag när jag var iväg och spelade golf, när jag kom hem var datorn helt körd! gick typ inte göra något på den. Försökte gå in på spotify men datorn vägrade spela upp något, fick ett felmeddelande över att ljudkortet inte fungerade.

Det märkliga är att om jag startar om datorn så fungerar den som en klocka igen. Provade även att byta usb port på musen en gång när det laggade och det hjälpte konstigt nog =/ men dröjde inte allt för länge innan den porten började lagga med.

Dator Spec:

Cpu: Intel Core i7-2600K 3.40GHz
Gpu: Nvidia Gigabyte 580GTX
Ram: 8Gb
Operativ: Windows 7 Home
Nätagg: Crosair Ax 850
Mus: Mionix NAOS 5000
Tangentbord: Qpad MK-80
Hårddisk: 120ssd + 1tb vanlig

Har haft dessa grejjerna sedan i julas och dem har inte strulat något innan nu.

Kan tilläggas att jag bytt Tangentbord och Mus nyligen. Hade ett Logitech G19 och en Qpad 5K innan.

Saker jag redan provat: Formaterat datorn, Bytt usb port

Hoppas någon har koll på detta men misstänker att det kan vara mycket som spökar.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-aug-01, 13:25

Så du har redan formaterat om datorn och installerat Windows på nytt? Har du installerat drivrutiner för grafikkortet genom Win7 eller du själv? Win 7 brukar installera dessa själv men det är bättre om du avinstallerar den och laddar ned själv från http://www.nvidia.com/object/win7-winvista-64bit-275.33-whql-driver-all.html

Nånting annat som jag funderar på är värme, har du koll på din dators arbetstemp? Om grafikkortet eller processorn blir för varma så kan datorn bete sig så som du beskrev.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar