Datorn kraschar!

Fråga här om du inte vet i vilket forum du ska posta.
n0sh1t
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-jan-02, 22:40

Datorn kraschar!

Inlägg av n0sh1t » 2012-jan-02, 22:55

Tja

Jag har en ganska ny dator där jag beställde hem delar från internet och sedan byggde ihop den. Jag köpte den i somras och så länge jag har haft den så har den fungerat skitbra. Men för ett tag sedan så kraschade datorn. Allting frös, jag kunde inte göra någonting och i hörlurarna så gav datorn ifrån sig ett surrande/brusande ljud. Jag tryckte av datorn på knappen och sedan startade jag den igen. Själva datorn startar men skärmen går som in i ett viloläge och lampan till skärmen står bara och blinkar.

Detta har hänt mig tre gånger. Sist det hände så stängde jag av datorn nere på knappen, startade den igen, stängde av den och sedan startade jag den igen. Då började äntligen skärmen gå igång och det kom fram en ruta med svart bakrund och det stod någon vid text. Då var det två alternativ att antingen trycka f11 eller f12. Då tryckte jag f12 och kom dit då man loggar in på datorn. Sedan funkade datorn som vanligt och det var inga problem.
Nu några dagar senare händer samma sak och då provade jag göra samma sak som tidigare, att stänga av och på datorn men det funkar inte.
Nu är jag så sjuuukt less och jag har typ försökt med allt som går men den vägrar att starta vanligt.

Jag hoppas att det finns någon där ute som vet hur man fixar problemet eller kan ge mig tips osv... Tack på förhand!

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2012-jan-06, 22:49

Felsök RAM, kör på endast en sticka och testa olika slottar där. Sen kan felet bero också på för svagt nätagg så felsök den också och testa gärna en ny. Så. Det är nog inte grafikkortet som felar eftersom om det var den så skulle datorn inte starta om bara så där.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar