Datorn dör och verkar vara klockad, vad kan man göra?

Fråga här om du inte vet i vilket forum du ska posta.
cirkuscil
Inlägg: 2
Blev medlem: 2015-nov-06, 19:14

Datorn dör och verkar vara klockad, vad kan man göra?

Inlägg av cirkuscil » 2015-nov-06, 19:24

Hej!
Här har ni en helt nollställd person när det kommer till datorer...
Vi köpte en stationär dator begagnat, killen vi köpte den av hade plockat ihop datorn själv och när vi kom och hämtade den hade han precis installerat Windows 7 på den.
Men när sonen spelar CS eller Roblox så stänger datorn av sig, vi trodde det berodde på nätagget så vi köpte ett nytt och en kompis satte in det nya nätagget, men problemet kvarstår. Dessutom gjordes upptäckten att datorn var klockad.
Nu står vi här på ruta ett igen och jag vet inte vad jag ska göra för att fixa den, det är ju såklart irriterande att den slår av sig, men dessutom fick jag en son med ett flipmode eftersom han fick calldown (?) i en vecka på grund av att datorn la av mitt i spelet.
Kan någon hjälpa mig innan grabben blir tokig!?!?

Per72
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-dec-08, 10:05

Inlägg av Per72 » 2015-dec-08, 10:30

Oj vad tråkigt det kan bero på mycket. är den gammal och klockad så kan det bli en massa letande. En sak kan vara att han har klockat den för mycket och den överhettas vilket gör att den stängs av. Då behöver den kyla eller klockas ner. Men det kan lika bra vara tusen andra saker. Svårt med så här lite information. Ladda ner en CPU monitor från en säker källa och se om temperaturen ökar kraftigt vid belastning.

cirkuscil
Inlägg: 2
Blev medlem: 2015-nov-06, 19:14

felet hittat

Inlägg av cirkuscil » 2015-dec-08, 13:37

Jag hittade felet, tyvärr lades onödiga pengar ut...
Jag köpte ett nytt grafikkort. Och när jag skulle sätta in det nya så fick jag det liksom inte till att passa ordentligt, ena sidan gick inte hela vägen ner för att metallplupparna som man skruvar fast i chassit tog i. Kollade med det gamla grafikkortet och det var samma sak där. Så jag modifierade lite i chassit så att grafikkortet gick hela vägen ner och då funkade det. Så jag hade egentligen inte behövt köpa ett nytt grafikkort men nu är det i alla fall gjort.
Och på kuppen fick jag lära mig lite om datorer. Har aldrig skruvat i en dator tidigare, men det gick ju riktigt hjälp av tutorials på Youtube.

Skriv svar