routern stannar ibland

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

ralle_91
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-jan-31, 16:32

routern stannar ibland

Inlägg av ralle_91 » 2010-apr-06, 18:45

hej jag har en router som inte vill som jag vill riktigt ibland helt plötsligt kan internet o allt bara sluta fungera men de står att allt är som det ska o alla lampor lyser men internet fungerar inte vad är problemet?? routern är helt ny liksom datorn..

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-06, 21:44

Varför känner jag deja vu här? hehe =D Det där kan bero på många saker. Du kanske använder en brandvägg som förhindrar dina internetanslutningar, datorn kanske tappar signalen om du använder laptop, fel hos internet leverantören kan det också vara men det är minst sannolikt och till sist så kan det vara så att din internetleverantör stänger tillfälligt av din internetuppkoppling för att förhindra nerladdning av illegala filer från nätet så som filmer och musik. Kör du "Norton internet security" så är det bara att avinstallera den.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ralle_91
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-jan-31, 16:32

Inlägg av ralle_91 » 2010-apr-07, 20:57

ja de är deja vu haha men sist hade jag fler problem så strunta i detta så länge men de börjar störa mig nu.. jag har norton de som du sa men de har jag betalat dyra pengar för vill inte direkt avinstallera de tycker de är bra också mot virus ju.. kan inte vara de som stoppar pga nedladdningar eller nått i den stilen för detta med att internet stannar kom först efter att jag installerat routern som jag har på en trådlös dator och en stationär på sladd.. och den med sladd fungerar som den ska bara den trådlösa laptopen som krånglar ibland.. de hjälper oftast med att dra ut sladden till routern och stoppa i den igen så fungerar de.. men de ska man ju inte behöva tycker jag.. signalen kan inte hoppa eller tycker man efter som den visar fulltäckning.. ska också till lägga att de kan stå ibland (oftast när man startar datorn) att internet uppkoppling saknas.. men lampan lyser på routern..

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-07, 22:39

Vilken router handlar det om, modeller? För att koppla upp i trådlös internet använder du själva modemet på datorn eller USB-kort?
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ralle_91
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-jan-31, 16:32

Inlägg av ralle_91 » 2010-apr-08, 19:36

de är en D-link DIR - 615.. sen de andra förstod jag inte riktigt vad du menade men asså de är de inbyggda nätverkskortet i laptopen ju om de va de du menade?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-09, 15:41

Kolla in dem här två sidor
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Troubleshoot-network-connection-problems

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Page&childpagename=DLinkEurope-SE%2FDLTechHome&cid=1197318910653&p=1197318910653&packedargs=locale%3D1195806930208&pagename=DLinkEurope-SE%2FDLWrapper

Kan du komma åt inställningar i routern. Du borde kunna komma in där om du i adressfältet skriver http://192.168.0.1 Det borde finnas en reset knapp på routern, pröva med den, återställ routern till fabriksinställningar och installera nätverket på nytt.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ralle_91
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-jan-31, 16:32

Inlägg av ralle_91 » 2010-apr-10, 15:06

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Kolla in dem här två sidor
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Troubleshoot-network-connection-problems

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Page&childpagename=DLinkEurope-SE%2FDLTechHome&cid=1197318910653&p=1197318910653&packedargs=locale%3D1195806930208&pagename=DLinkEurope-SE%2FDLWrapper

Kan du komma åt inställningar i routern. Du borde kunna komma in där om du i adressfältet skriver http://192.168.0.1 Det borde finnas en reset knapp på routern, pröva med den, återställ routern till fabriksinställningar och installera nätverket på nytt. [/quote]
på den där siffer adressen du skrev där vill dom ha login vilket login är det dom vill ha?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-10, 21:00

Det är din router och du borde veta vilken lösenord det är =D Nej men annars brukar det stå skrivet på routerns undersida, lösenordet dvs. och användarnamnet är vanligen "admin". men det här känns inte bra att du ska röra någonting där inne, mitt fel, trodde du hade mer koll.

Ta en titt på det här, och hoppas att du verkligen läser igenom och testar någonting av det som står där http://www.fixadindator.se/f25/oidentif ... vetk-1657/

Du har fortfarande inte avinstallerat Norton, om saker inte förbättras så kan du väl avinstallera den starta om datorn och se om det ändrar någonting och sedan kan du installera om den om du skulle vilja det. Skadar inte att testa lite sånt.

Ursäkta om det känns som att mina svar i det här fallet inte är så noga men just felsökning av nätverk är lite som en konst och ganska så individuellt för varje dator vilket gör det hela processen riktigt svårt om man inte sitter fysiskt där. Samma komponenter och inställningar kan reagera helt olika bland olika komponenter osv.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ralle_91
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-jan-31, 16:32

Inlägg av ralle_91 » 2010-apr-13, 18:35

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Det är din router och du borde veta vilken lösenord det är =D Nej men annars brukar det stå skrivet på routerns undersida, lösenordet dvs. och användarnamnet är vanligen "admin". men det här känns inte bra att du ska röra någonting där inne, mitt fel, trodde du hade mer koll.

Ta en titt på det här, och hoppas att du verkligen läser igenom och testar någonting av det som står där http://www.fixadindator.se/f25/oidentif ... vetk-1657/

Du har fortfarande inte avinstallerat Norton, om saker inte förbättras så kan du väl avinstallera den starta om datorn och se om det ändrar någonting och sedan kan du installera om den om du skulle vilja det. Skadar inte att testa lite sånt.

Ursäkta om det känns som att mina svar i det här fallet inte är så noga men just felsökning av nätverk är lite som en konst och ganska så individuellt för varje dator vilket gör det hela processen riktigt svårt om man inte sitter fysiskt där. Samma komponenter och inställningar kan reagera helt olika bland olika komponenter osv.[/quote]
ja jag förstår inte lätt för dig att lösa mina problem genom internet.. men är tacksam för din tid ska nu ta en titt på länken :)

ralle_91
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-jan-31, 16:32

Inlägg av ralle_91 » 2010-maj-25, 17:57

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Det är din router och du borde veta vilken lösenord det är =D Nej men annars brukar det stå skrivet på routerns undersida, lösenordet dvs. och användarnamnet är vanligen "admin". men det här känns inte bra att du ska röra någonting där inne, mitt fel, trodde du hade mer koll.

Ta en titt på det här, och hoppas att du verkligen läser igenom och testar någonting av det som står där http://www.fixadindator.se/f25/oidentif ... vetk-1657/

Du har fortfarande inte avinstallerat Norton, om saker inte förbättras så kan du väl avinstallera den starta om datorn och se om det ändrar någonting och sedan kan du installera om den om du skulle vilja det. Skadar inte att testa lite sånt.

Ursäkta om det känns som att mina svar i det här fallet inte är så noga men just felsökning av nätverk är lite som en konst och ganska så individuellt för varje dator vilket gör det hela processen riktigt svårt om man inte sitter fysiskt där. Samma komponenter och inställningar kan reagera helt olika bland olika komponenter osv.[/quote]
hej igen har fortfarande problem med min router DIR 615 och har läst på olika komentarer om den routern och alla säger som jag den är värdelös och stannar hela tiden. men många löser problemet med att uppdatera till firmware 4.11.. har du någon komentar på routern går problemen att lösa eller de bara lurar alla kunder på den routern?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-26, 12:18

Ja men visst kan det hjälpa att uppdatera firmware och pröva det definitivt om du ser att andra användare med samma router säger att det löser problemet.

Att endast trådlöst internet krånglar hos dig pekar mot problem med inställningar i datorn eller routern eller så har du kanske ställt routern på fel ställe där signalen bryts.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ralle_91
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-jan-31, 16:32

Inlägg av ralle_91 » 2010-maj-30, 14:34

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Ja men visst kan det hjälpa att uppdatera firmware och pröva det definitivt om du ser att andra användare med samma router säger att det löser problemet.

Att endast trådlöst internet krånglar hos dig pekar mot problem med inställningar i datorn eller routern eller så har du kanske ställt routern på fel ställe där signalen bryts. [/quote]
är inte helt säker på att det bara är de trådlösa men den andra datorn med sladd används inte så ofta så problemet har aldrig uppstått på den.. signalen är inte svag heller eftersom den visar full täckning. men de är jätte konstigt för ibland så är de så att tex jag är inne på youtube och kollar på ett klipp så stannar laddningen där så klickar jag tillbaka o då funkar de att gå i på andra videor men inte att spela de.. precis som den bara ska jäklas med mig så de inte bryter helt.. och ibland funkar den sidan jag är på felfritt men kan inte gå in på andra sidor för då står de serven hittades inte.. jätte skumt problem

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-30, 20:10

Det är svårt att felsöka sånt om man inte är på plats. Hm, jag vi har prövat eller åtminstone snackat om att ändra inställningar för DNS och lite annat men utan framgång och nu är vi här igen. Det bästa skulle nog vara, och enklaste också, att installera om Windows. Ominstallation tar ca 30-40min och löser din problem säkert.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ralle_91
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-jan-31, 16:32

Inlägg av ralle_91 » 2010-maj-30, 21:55

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Det är svårt att felsöka sånt om man inte är på plats. Hm, jag vi har prövat eller åtminstone snackat om att ändra inställningar för DNS och lite annat men utan framgång och nu är vi här igen. Det bästa skulle nog vara, och enklaste också, att installera om Windows. Ominstallation tar ca 30-40min och löser din problem säkert. [/quote]
de har jag gjort i ett annat ärende men de funka inte som de ska varken innan eller efter.. men du skrev DNS.. de står de om man diagnositiserar problemet på internet explorer så står de att dns kunde inte hittas eller nått i den stilen glömt de nu förtillfälle.. men säger de nått eller?

Amarace
Inlägg: 8
Blev medlem: 2010-maj-18, 15:11

Inlägg av Amarace » 2010-jun-01, 08:45

Det är ju inte DNS-problem om det fungerar på den andra datorn som är ansluten med kabel.

Ett enkelt test är ju att ansluta den datorn du har problem med till routern med en nätverkskabel istället. Fungerar den bra då så är det ju det trådlösa du har problem med, om inte så är det routern. Nästa steg isåfall är att få nån kompis el nåt att hälsa på med en bärbar dator med trådlöst nätverkskort och se om det är samma problem med den, är det då samma problem ligger det i routern, är det inte problem ligger problemet i din dator.

En sak värd att prova är att i routern ställa in så att det är statiskt vad gäller IP-addressutdelning, alltså så att routern inte delar ut några IP-addresser, utan man får själv ställa in det på sin dator. D-link har förr brukat börja fungera bra då man gör så. (kolla i dokumentationen för routern hur du gör).

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jun-01, 23:29

Oj. När du diagnostiserar problemet och får meddelandet om att DNS inte kunde hittas så är det stor sannolikhet att DNS har faktiskt någonting att göra med felet. Nej men som sagt, du behöver ställa in det så att inställningar för DNS hämtar automatiskt eller så skriver du in det manuellt.

Nu ska vi se. Pröva det här. Som bilden visar, klicka på internet ikonen och välj "Open network..." där väljer du "Change advanced..." och aktivera allt där, "Turn on network discovery" och allt annat.
Bild

Om det tidigare inte hjälper fortsätt vidare. Ta och sätt dig vid en dator i nätverket med fungerande internet, tryck start knappen, skriv "cmd" och tryck retur (enter). Nu får du fram en svart ruta där du skriver "ipconfig /all" och då får du fram lite info som du behöver anteckna på ett papper för att sedan skriva in manuellt på den andra datorn som inte kommer ut på nätet. Nu ska vi skriva in DNS och IP och allt manuellt. Det är IPv4 som är viktigt och DNS och subnet.

Navigera till Control Panel\Network and Internet\Network Connections, högerklicka på den och välj "properties". Markera "Internet Protocol V 4" och tryck " properties". Nu kan du där fylla i alla uppgifter som du tidigare har hämtat från den andra datorn, IP, DNS och Subnet. Se till att IP adressen bara inte är exakt samma utan att sista tre siffror varierar lite.

OBS: Innan du skriver in det här, manuella inställningar så borde du undersöka om det kan fungera med helt automatiska inställningar. Gör så här. Se till att alla inställningar är markerade till "Obtain an IP adress automatically.. " och så. Klicka på "Advanced", "DNS" och markera "Append primary and connection.." och markera även den under den som säger "Append parent.." och längre ner på sidan "Register this connection..". WINS ska vara tom och på Default.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ulver1000
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-jan-16, 00:58

Inlägg av ulver1000 » 2011-jan-16, 01:00

Hej Allihopa

Jag pluggar Lokala Nätverk på distans och har det praktiska prov nästa vecka men problemet är att jag Jobbar och hinner inte att klara kursen ,eftersom ni är duktiga på den här domänen undrar jag om ni kan lösa det problem och jag uppskattar alla som ger råd eller lösning.


Du skall logga in och konfigurera routern 77.72.103.112 Lösenordet för att logga in är ditt elev-id 98412 (även för att komma till privileged mode) Logga in via telnet på följande sätt: Startknappen/kör, skriv cmd. Detta öppnar kommandotolken, skriv följande vi prompten: telnet 77.72.103.112

Visa att du erhållit kunskaper om hur du konfigurerar en router i ett nätverk.
OBS!
Ta ej bort ip-adressen på ethernet portarna
Ta ej bort kommandot ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 10.1.1.1

Du ska konfigurera lab-d, lokalisera routerns placering i topologin nedan.

1. Döp routern till lab-d + dina initialer på slutet (ex: lab-d-FG)
2. Ändra det krypterade privileged mode lösenordet till ”prov2”
3. Sätt lösenordet för åtkomst via Telnet till ditt personnummer
ex. 980617-9973
4. Sätt lösenordet för åtkomst till routern genom konsollporten till ”cisco”
5. Sätt IP-adresser subnetmasker interface serial 0, serial 1, du ska även skriva följande beskrivning på interface s0 ” clockrate to S1”
OBS! Rör ej ethernet portarna tar du bort ethernet-adressen så kastas du omedelbart ut ur routern. På serial 0 ska du även konfigurera clock rate till 56000
6. Konfigurera en statisk namn-mappning för samtliga routrar i topologin, så du kan använda “ping lab-a” istället för ”ping 200.2.2.2”
7. Konfigurera protokollet RIP version 2 så att routern (lab-d) kan skicka och ta emot RIP uppdateringar från routrarna lab-a och lab-e
8. Inaktivera webservern på routern
9. Skriv ett meddelande som syns då du loggar in i routern
Skriv följande text: Prov dtr1203 och ditt elev-id
10. Ställ routerns interna klocka till aktuellt årtal,datum och tid
11. Skriv en Access-lista som hindrar routern med namn lab-a från att telnetta in till router lab-d (du kanske måste skriva 2 access-listor en som är kopplad till S0 och en som är kopplad till S1)


Tack Alla

Emil Ärvinger

Användarvisningsbild
Edzel
Inlägg: 355
Blev medlem: 2010-jun-13, 17:53
Kontakt:

Inlägg av Edzel » 2011-jan-16, 13:57

hmm undrar om din examiinator blir glad då
Med vänliga Hälsningar
- Edzel -

Processor
Intel i5-9600KF
Grafikkort
ASUS RTX DUAL 2060 6GB
Minne
HyperX Fury 16GB (2x8GB) / 2666MHz
Hårddisk
Samsung 860 QVO SSD 1TB
Moderkort
ASUS ROG STRIX Z390-F

Skriv svar