Windows 7-licenser

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

guuhhh
Inlägg: 66
Blev medlem: 2009-jun-09, 14:53

Windows 7-licenser

Inlägg av guuhhh » 2010-apr-28, 11:58

Har en fundering, när jag bygger nästa dator blir det väl Windows 7 som operativsystem, men ser att det står licens till 1 dator när jag tittar på olika sidor som säljer Windows 7. Får man alltså bara installera Windows 7 på en dator? De flesta av oss har ju flera datorer i ett nätverk hemma, ska blodsugarna på Microsoft ha pengar om man installerar Windows 7 på flera datorer? Och vad är i så fall meningen med att köpa en fullständig version av Windows 7 jämfört med en OEM-version? Den tillåter ju också bara installation på en dator. Dessutom, homeversionen har inte stöd för XP-program om jag förstod rätt, bara proffsversionen, kan man ladda ner någon liten patch eller dylikt från Microsoft eller annan tillverkare, för en billig penning så man kan köra sina gamla XP-program obehindrat?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-29, 10:51

Välkommen i konsumentvärlden =) Så är det, köper du ett datorprogram har man vanligen licens till att använda programmet på endast en dator, det varierar som i det här fallet, dvs. du kan köpa system med fler licenser.
Om du skulle installera denna Win 7 med samma licens på fler än en dator så upptäcker Microsoft det och du för avinstallera den efter 30dagar eller köpa licens.

OEM version är version som produceras till en färdig produkt och kommer vanligen med en nyinköpt dator men idag kan denna version även köpas separat. Minst lika bra om inte bättre. OEM versioner kommer ofta med en rad program, förutom de som ingår i windows.

Angående det där med att köra XP program på WIn 7 så kan du besöka den här sidan http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

guuhhh
Inlägg: 66
Blev medlem: 2009-jun-09, 14:53

Inlägg av guuhhh » 2010-apr-29, 16:52

Snålgetter på Microsoft!*Muttrar* Min XP-skiva kan jag ju installera på (nästan) hur många datorer som helst! Upptäckte gamarna det på Microsoft, att de gjort en "miss"? OEM-versionerna känner ju av om du har bytt moderkort, och då är det per deras definition en annan eller en ny dator. Förstår inte deras logik, köper jag en vanlig skiva med musik exempelvis kan jag spela den hur många gånger jag vill, och på hur många olika skivspelare jag vill av hjärtans lust, tills den är utsliten, varför är Microsoft då så snåla med ett operativsystem? Dyrt att utveckla, bla bla, men skit i hur dyrt det blir för oss konsumenter, bara pösmunken Bill Gates kan berika sig på vår bekostnad.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-29, 22:09

Licenser gäller överallt, samma sak med Windows 7 som med XP, du kan installera den på hur många datorer du vill men licensen gäller för endast en dator. Sen är det inte endast OEM Win versioner som känner igen hårdvarubyte som moderkort och liknande, alla original versioner gör det.

Det är intressant att diskutera det här kring Windows priser och allt men det kan man inte gemföra med musik, eller om man tänker efter så gäller det samma sak. Du köper musik CD och får licens att spela den vart du vill, samma sak gäller med Windows, men du kan inte spela samma musik CD samtidigt på två skilda platser och så är de med Windows också.

Det finns faktiskt helt kostnadsfria lösningar som Linux t.ex. så den kan vara bra budgetval.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Amarace
Inlägg: 8
Blev medlem: 2010-maj-18, 15:11

Inlägg av Amarace » 2010-jun-01, 08:59

Har du en riktig licens (Retail) så kan du byta moderkort hur mycket du vill, MEN, du kan bara ha det på en dator, inte på två olika samtidigt.
En Retailversion kan du ju lägga in på en ny dator när du byter, men du måste då ta bort den på den gamla datorn. När man gjort det nog många gånger med Aktivering får man upp att det inte går att aktivera, man får då ett nummer att ringa till Microsoft och det är inte något problem att aktivera igen.

OEM däremot är ju bunden till hårdvaran, man kan bara använda den till datorn det ursprungligen installerats på.

Sen kan man ju kringgå allt om man vill ;)

Inom datorvärlden gäller det nästan all programvara, man får bara använda det på en dator.

Skriv svar