Strul i maskineriet, windows 7, formatering

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

zyltan
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-sep-13, 21:36

Strul i maskineriet, windows 7, formatering

Inlägg av zyltan » 2010-sep-13, 21:45

Tjena tjena, jag har kollat igenom de andra posterna och har upptäckt att det finns medlemmar med liknande problems som mig. Men mitt problem skiljer sig från de andra på så vis att:

Allting började med att jag gick iväg från datorn och när jag kom tillbaka hade min dator gått i viloläge. Jag startade upp som vanligt fast till min stora förskräckelse kom inga ikoner upp endast min bakgrundsbild var framme. Jag panika inte utan gick in i felsäkert läge. Gjorde några systemåterställningar men problemet var fortfarande bistående. Sen helt plötsligt en dag fungerade datorn perfekt. inget strul, nada. Men efter en vecka hände samma grej, fast nu starta den inte heller i felsäkert läge, efter windowsloggan var det helt svart förutom muspekaren.

Jag har prövat att omformatera den med skiva, men när jag har i skivan händer inget även fast jag använder mig av f8 och uppmanar datorn till att starta med skivan i. Jag kan komma in i bios genom del, men när jag väl är inne vet jag inte hur jag ska gå tillväga. Har kollat lite länkar och förstått att man ska hitta nåt som kallas NTFS eller nåt i den stilen. Problemet är dock att jag inte hittar detta i bios.


Datorn är förövrigt ihop byggd av JME, om det hjälper kan jag skriva vad som finns i maskineriet. Datorn är stationär och har Windows 7.

Om ni vill veta mer skriv, jag är tacksam för svar
/Zyltan

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-sep-14, 20:34

När du är inne i BIOS ska du navigera till BOOT sequence, och så lägger du CD/DVD längst upp i BOOT listan. Du fixar det säkert, mer information om hur du flyttar runt inställningar i BIOS hittar du där läng ner på sidan. Vanligast används piltangenter eller Pg knappar.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar