Två skärmar

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

Tonyjansson
Inlägg: 20
Blev medlem: 2010-apr-02, 17:51

Två skärmar

Inlägg av Tonyjansson » 2010-nov-15, 00:55

Hej!

Jag har kopplat dvi från datorn och hdmi in i tv, men får ingen bild till tvn. Om jag sätter dvi sladden som går till tvn i dvi-uttaget där datans skärmsladd vanligtvis går in och sätter en vga addapter och datans skrämsladd i dviuttaget där dvi sladden till tvn satt först så får jag bild på tvn och datorn hittar alla skärmar på skärminställningar. dock går det inte att ändra något som delad skärm och sådana alternativ som finns där och tvn blir main skärm. Så jag böt tillbaka som det ska vara: alltså skrämsladden i uttaget där den ska vara och dvisladden till tvn där den satt först i datorn. Men då hittar jag ingenting istället.. Har ATI Radeon HD 5500 series [ASUS MS202],vilket jag har uppdaterat.. http://sites.amd.com/us/game/downloads/ ... n7-64.aspx , tog alla tre utav dessa uppdateringar bara för att vara säker. Är det någon som har en aning hur jag får fram bilden? Catalyst Control Center hittar inte någon skräm alls. Ovasett om jag kopplade tvärtom som jag berättade om.


Windows 7 Home Premium x64
Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz 2.80 GHz
ATI Radeon HD 5500 Series [ASUS MS202]
Ram 6GB

Tack på förhand!
T.Jansson

Tonyjansson
Inlägg: 20
Blev medlem: 2010-apr-02, 17:51

Inlägg av Tonyjansson » 2010-nov-15, 09:04

Kan väl även tillägga att sladden jag använder är drygt.. skulle säga mellan 7 till 10 meter i allafall. varken kortare eller längre. Då det kan bli sämre signal när sladdarna är över 10 meter har man ju hört, men åt andra sidan får jag ju signal om jag kopplar tvärtom..

Kan det vara en sån enkel lösning som att köpa en vga addapter?

Tvn är förövrigt en Philips 42" full HD tv, ca 2 år men nyligt uppdaterad med drivrutiner.

Den sladden jag använder dvi->hdmi har jag använt på en äldre och sämre dator till samma tv jag har idag och det har funkat. Sladden har inte kommit i kläm utan legat helt skyddat. Stiften är raka och fina.
Senast redigerad av 1 Tonyjansson, redigerad totalt 2010 gånger.
T.Jansson

Tonyjansson
Inlägg: 20
Blev medlem: 2010-apr-02, 17:51

Inlägg av Tonyjansson » 2010-nov-15, 16:34

nu har jag fått det att funka, köpte hdmi kabel ist.. men nu får jag bara 2 kanals system på mitt hemmabio när den stödjer 5.1.. Vad kan vara felet? förstärkaren är en onkyo ht-r380... Som sagt visar windows ljudinställningar att jag endast har två kanal :s
T.Jansson

Tonyjansson
Inlägg: 20
Blev medlem: 2010-apr-02, 17:51

Inlägg av Tonyjansson » 2010-nov-15, 16:54

nu försvann även hdmi uttgången från ljudlistan.. vet inte alls vad som händer
T.Jansson

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2010-nov-16, 20:05

Jag vet med min bärbara att tvn måste vara igång och inkopplad, sedan kan man starta datorn. Då hittar Windows skärmen. Kanske är det något så enkelt? Testa att göra tvärt emot med, ha igång datorn och starta om tvn.

Tonyjansson
Inlägg: 20
Blev medlem: 2010-apr-02, 17:51

Inlägg av Tonyjansson » 2010-nov-17, 19:16

Jag önskar att det var så enkelt, tyvärr är inte fallet som sådant :(
T.Jansson

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-nov-18, 19:28

Vad skumt det låter, du verkar göra allt rätt och ändå funkar det inte som det borde. Tänk på att du inte kan spela upp alla ljudfiler i 5.1 system, lyssnar du musik så är 2-kanals ljud det rätta.

Pröva kanske att uppdatera drivrutiner för ljudkortet, du ska även kunna ändra uppspelningsenheter så kolla om den är rätt inställd. Annars kan du pröva att koppla in ljud genom AUX.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Tonyjansson
Inlägg: 20
Blev medlem: 2010-apr-02, 17:51

Inlägg av Tonyjansson » 2010-nov-19, 15:52

Jo, det är jag medveten om. Men vad man än spelar så borde ju uppspelningscenter hitta alla 5 högtalare plus suben. I det här fallet hittar den bara två. Har testat uppdatera det mesta men utan resultat. Nu börjar tvn dumma sig då jag får "viedoformat kan inte visas" när jag går ändrar till datorns bild eller till ps3an. Vet inte om det är tvn som är boven i dramat och är påväg att gå sönder.
T.Jansson

Skriv svar