Ta bort OS

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

Tilly
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-jan-06, 23:06

Ta bort OS

Inlägg av Tilly » 2011-jan-06, 23:22

Har ett litet problem.
Hur tar man bort ett OS vid uppstart, har tittat runt men bara hittat att man kan ta bort väntetiden vi start, jag vill ta bort det helt.

Jag installerade Ubuntu på ett usb minne för att kunna starta upp en gammal stationär dator som har ballat ur (men det är ett annat problem) och gjorde fel, vilket innebär att när jag startar datorn så får jag välja mellan Win7 och Ubuntu.
Jag vill ta bort Ubuntu men ändå kunna välja sedan, jag ska nämligen installera det på en annan partition på datorn. Gör jag det nu så kommer det troligtvis att bli Win7 och två Ubuntu.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-jan-12, 22:59

Det är kanske bara jag men jag fattar ingenting om vart du går med det här heh=/ Varför inte formatera partitionen där du redan har Ubuntu och köra den nya där? Kicka igång installationen så ser du partitioner där under processen och så kan du dela in det som du tänkt.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Tilly
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-jan-06, 23:06

Inlägg av Tilly » 2011-jan-13, 20:59

Jag har Ubuntu installerat på ett USB minne, inte på datorn.

När jag installerade det på USB minnet så gjorde jag fel och datorn tog det som en partition vilket resulterade i att jag får välja mellan Win7 och Ubuntu (som inte är installerat på datorn) vid start.

Jag har funderingar på att installera Ubuntu på datorn men är rädd att jag får två Ubuntu vid start.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-feb-02, 00:15

Pröva att trycka ner knappen F8 eller F6 och välj att starta Windows partitionen. Annars starta Ubuntu och installera om den här gången med GRUB boot-loader. Du får ingen dubblett bara om du formaterar tidigare upptagen diskplats.

Det kan vara en möjlighet. Men annars ta en titt på http://www.howtoforge.com/dual_boot_win ... ntu_feisty
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar