Hur gör man systemåterställning från extern HD

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

Agneta_online
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-mar-27, 10:53

Hur gör man systemåterställning från extern HD

Inlägg av Agneta_online » 2011-mar-27, 10:58

Hej
Efter en hårddiskkrasch försöker jag återställa min systemavbildning som ligger på extern hårddisk. Får meddelande att datorn måste formateras innan återställning kan göras, vilket verkar rimligt. Tar boot-diskarna jag gjort tidigare och startar upp, problemet är att då drar både formatering och Windowsinstallation igång och jag ges ingen möjlighet att söka rätt på min systemavbildning såvitt jag kan se. Har provat flera gånger nu, och även trixat i setup för att försöka boota från externa hårddisken, gick inte alls.

Hur gör man för att boota och sen komma åt externa hårddisken och den systemavbildning som ligger där? Har Windows 7, ASUS-dator med helt ny hårddisk...

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-apr-02, 19:03

Det beror på hur du har gjort systemavbildningen, vilken program har du använt? Använde du Windows eget säkerhetskopieringsystem så kan du göra så här.

Guide:
1. Starta från Windows skiva eller boot-disk som du skriver om och välj att installera Windows, och först vid nästa steg ska du välja ”Reparera datorn”.
2. När du har valt att Reparera datorn väljer du Avancerade startalternativ och slår Retur (enter).
3. Klicka dig fram till ”Systemåterställningsalternativ” och välj ”Återställning av systemavbildning” och sedan är det spikrak väg fram om du bara följer anvisningar på skärmen.

Enklare sätt: Om du redan har installerat Windows så kan du återställa systemavbildningen genom ”Återställningskontrollpanelen”. Läs om det på http://www.datorsupporten.se/systemavbildning-reparera-windows7/
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar