Datorn startar upp konstigt

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

Snuttan
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-maj-08, 18:08

Datorn startar upp konstigt

Inlägg av Snuttan » 2011-maj-08, 23:06

Hejsan!
Jag skriver denna fråga med förhoppning om att någon kan hjälpa en stackars okunnig kvinna med datorproblem.
Eftersom jag inte har en aning om vad som hänt med min dator kommer jag ganska detaljerat beskriva vad jag gjort de senaste dagarna. Kanske kan någon duktig kille/tjej med hjälp av det klura ut vad som hänt.

I går kom jag hem efter en tids sjukhusvistelse. På sjukhuset hade jag min 3 månader gamla Acer Aspire 7741 uppkopplad på sjukhusets patientnet, vilket fungerade bra. Jag och min rumskamrat "bytte" också lite filmer genom att använda hennes telefon som extern hårddisk. Funkade också bra.
När min pappa kom för att hämta mig började han greja med min dator för att stänga av den. Han påstår att han bara tryckte på ”Start” och sedan ”Stäng av”, men jag kan inte lova att det verkligen var vad han gjorde.
När jag kom hem kopplade min man in datorn till TV:n innan han startade den. Han använde en sådan där sladd som man både stoppar in och skruvar om ni förstår vad jag menar. Eftersom jag kommer vara sängliggande en längre tid ville han vara snäll och ge mig en större bildskärm.

När datorn startade såg jag inte vad som hände från början. Men sedan kom en svart bakgrund med vit text där det stod något. Innan jag hann läsa eller välja valde datorn själv det rekommenderade alternativet. Sedan utförde den olika steg. ( 1-3)
Datorn startades om igen och sedan kom en massa text rullande som jag inte hann se direkt (ungar som pockade på uppmärksamhet när mamma varit borta)
Sedan stod det vanliga ”Min Acer” och ”Växla användare” Men det som jag är osäker på är om det tidigare stått ”låst” under ”Min Acer” vilket det gör nu.

Hur som helst, vi klickade på ”Min Acer” och kommer in i datorn, men allt ser annorlunda ut. Mina gadgets är borta, min bakgrundsbild är borta, och flera av skrivbordsikonerna finns inte, eller ser annorlunda ut. Bakgrunden är nu helt svart. (Har provat att lägga in en av Windows bakgrundsbilder men det funkar inte)
Det kommer två olika meddelanderutor, båda med röda kryss i. Den första är från något som heter ”EgisUpdate.exe-Programfel” (Har inte sett det här programmet förut, vilket inte garanterar att det kommit dit nu. Känner i vilket fall inte igen det. I den rutan står det ”Det gick inte att starta programmet korrekt (0xc0000142) Klicka på OK för att stänga programmet.”
Den andra rutan är från ”Skrivbordsgadgetar” och där står det ” Settings.ini används av en annan process. Stäng det andra programmet och klicka sedan på Försök igen, eller klicka på Avbryt för att avsluta.”

I fältet där nere där man normalt ser vilka program man har öppet samt genvägar till olika program finns inte genvägarna osv kvar. Tex Internetknappen är borta. Det finns bara typ vita pappersikoner kvar och klickar jag på någon av de så står det ”att det inte gick att öppna det här objektet, att det kan ha flyttats eller tagits bort. Vill jag ta bort objektet?”

Jag har provat att starta om datorn, göra systemåterställningar osv, men inget fungerar. Jag har för mig att det i går kom upp någon ruta om att jag inte hade behörighet men jag kommer inte ihåg till vad.
Jag försökte också göra det forumet rekommenderade att man skulle göra innan man postade sin fråga. ”För att få system info om sin Pc kan man i windows.
Klicka på START sedan på KÖR skriv sedan msinfo32 och klicka på OK…….
När jag gör det kommer det upp en ruta där det står ”att jag inte har rätt behörighet att komma åt objektet.”

Jag har också försökt att klicka på ”fjärrhjälp” för att se om jag kunde kopiera och klistra in någon bild eller liknande och skicka med hit, men när jag gjorde det kom det upp en ruta C:/Windows/system32/msra.exe ”En hänvisning returnerades från servern”
Jag försökte också göra en felsökning i Windows Update med då stod det att det uppstod ett fel under felsökningen och att det finns ett problem som gör att felsökaren inte kan startas.

Jag kan tex heller inte öppna Windows Live Mail och se mina e-mail, vilket ju är lite trist. Jag hittar INGENSTANS att gå ut på Internet. Ikonen, eller genvägar osv för Internet är helt borta.
Jag kom på att jag har Sony Ericsson som program i datorn och att jag därigenom kunde klicka på länk till deras hemsida, och på så sätt komma ut på Internet och skriva i det här forumet. Det funkade. Det enda som inte var som vanligt var att det kom en ruta från Internet Explorer - Standardsökleverantörer. I rutan står ” ett program i din dator har förstört standardinställningen för sökleverantör för Internet Explorer…”
Alla mina favoriter finns kvar samt t.ex. historik över vilka sidor jag besökt osv.

I övrigt finns också alla mina bilder, dokument, filmer osv kvar i datorn och funkar att öppna.
Jag har Telias antivirusprogram och gjorde en genomsökning. Programmet hittade inga hot eller annat, men det kanske inte garanterar något, eller?

Vad sjutton har hänt?? Vad ska jag göra??? Kan någon snälla hjälpa mig? Jag är så klart extra angelägen om att få ordning på datorn nu när jag ligger hemma och inte har så mycket annat att göra än att hålla på med datorn.

Om det är annan information ni behöver för att kunna hjälpa mig så säg bara till!
Med vänliga hälsningar och STORA förhoppningar om hjälp / Snuttan

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2011-maj-09, 00:17

Hejsan!

"EgisUpdate.exe" tillhör företaget Egis Technology Inc.

http://www.egistec.com/

Dessa program ingår:
EgisTec Protection Suite The complete solution for all your PC security needs
EgisTec Shredder Data Shredding In A Faster Way
MyWinLocker® Encryption Made Simple & Reliable
Port Locker Data Leakage Prevention Is Only A Click Away
SecureShare Share With Ease
Trust Delete A Remote Data Deletion Software You Can Trust 4
BioExcess Security With Your Biometric Features

Skulle tro att du har MyWinLocker förinstallerat. Avinstallera detta program till att börja med.
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2011-maj-09, 07:38

Känns som felsäkert läge nästan?

Snuttan
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-maj-08, 18:08

Inlägg av Snuttan » 2011-maj-09, 09:16

[quote=""Per""]Känns som felsäkert läge nästan?[/quote]

Tusen tack för snabba svar!!
Ja, jag känner också att jag på något sätt är i felsäkert läge, har växlat användare, eller något liknande. Hur gör jag för att kolla det?
Kan min pappa ha gjort något när han stängde av. Loggat ut eller in i stället för att bara stängt av, eller...?

Börjar med att avinstallera MyWinLocker, men vad ska jag göra sen??

Mvh Annica

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2011-maj-09, 13:21

Logonui.exe är skadad och du behöver ersätta den med backup. Vet du ej var backupen är så..
Kör sfc /scannow
i kommandotolken (via repair-menyn)
Tryck F8 vid uppstart och välj "Repair"
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-maj-10, 22:31

Hm. Om du tar och postar en bild här så ser vi lite vad som händer. Det som du beskriver kan bero på många fel men mest sannolikt handlar det om virus.

Det är ju ny dator så du kan lämna in den på service på garanti eller försöka laga själv. Jag har inte postat någon virusborttagning-guide här på forumet men ta en snabb titt på http://www.datorsupporten.se/snabba-upp-datorn/

Som sagt, om du kan fota med mobilen och posta bilden här på forumet skulle det hjälpa oss uppfatta situationen noggrannare.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar