Ominstallera utan skiva?

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

Bettspett
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-aug-01, 19:25

Ominstallera utan skiva?

Inlägg av Bettspett » 2011-aug-01, 19:30

Jag har en laptop med Windows Vista som blivit uppgraderad till Windows 7. OS var förinstallerat när vi köpte datorn, så jag har ingen installeringsskiva. Nu är datorn helt puckad, den hittar inte ens återställningspunkter längre. Den hänger sig efter 5 minuter. Därefter tar det upp till en timme att starta om datorn.
Om jag formaterar datorn försvinner väl OS också? Har redan en ny dator men vill använda den gamla på landet.
Går det att formatera och ominstallera OS utan skiva?
Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
annafixarallt93
Inlägg: 152
Blev medlem: 2011-mar-30, 19:18

Inlägg av annafixarallt93 » 2011-aug-02, 13:25

de går ju att installera os från usb minne också men de har jag aldrig gjort så de vet jag inte riktigt hur de funkar men iallafall så vet jag att de är möjligt att installera os från usb minne också :)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-aug-07, 00:07

Är det laptop eller stationär? Du nämner att när du stänger av datorn så kan du inte starta den på flera timmar. Vad händer när du försöker starta, felmeddelande eller bara svart skärm eller ingen bild alls? Det kan vara så att nätagget är slut men också och mer sannolikt överhettningsproblem.

Du kan installera om från t.ex. USB som Anna nämnde men du behöver ändå få tag på operativsystemet någonstans. Om du har licens så är det okej att ladda ned och bränna en kopia eftersom det är licensen som gör den laglig. Hur du installerar från USB kan du se på http://www.datorsupporten.se/installera-windows-7-fran-usb/ men det är enklare för dig att istället bränna en skiva och köra från den.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar