Dator väldigt seg och låser sig

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

lstkc
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-okt-08, 10:43

Dator väldigt seg och låser sig

Inlägg av lstkc » 2011-okt-08, 11:04

Hejsan!

Jag har ägt min Acer aspire 5742 i knappt ett år men den är redan VÄÄÄÄLDIGT seg. Datorn "fryser" nästan hela tiden, speciellt när jag lyssnar på musik eller kollar på klipp/filmer, eller ja nu för tiden så fryser den med jämna mellanrum ca var tionde minut. Ja, jag har diskrensat den men blev inget bättre alls, och har avinstallerat program jag själv vet är onödiga, vågar inte ta bort vad som helst då något kan gå väldigt fel. Jag har också rensat lite filmer och andra mediafiler.

Jag kan vara inne på en så vanlig sida som facebook ((endast) inget annat program öppet) så står det efter ca 5-10 min att webbläsaren inte svarar och det händer med ca 10 min mellanrum och håller i i ca lika lång tid...

Vad jag vet så har jag ingen skiva till datorn, tror inte jag fick med någon i förpackningen men jag har någon "Product Key" under datorn, det står "Windows 7 Home Premium OA" och den är i formatet xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx, vad använder man denna kod till??

Jag skulle helst vilja bara ha tillbaka datorn till hur den var när jag startade den första gången. Utan några onödiga program installerade osv..

Är det möjligt att formatera om datorn utan skiva?
Vad finns det att göra för att få datorn mer effektiv och snabb igen?

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2011-okt-08, 13:17

Product key används om du installerar om datorn. Har du ingen skiva så kanske återställning ligger på HD.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/wind ... erformance
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

Användarvisningsbild
annafixarallt93
Inlägg: 152
Blev medlem: 2011-mar-30, 19:18

Inlägg av annafixarallt93 » 2011-okt-09, 15:58

sök efter uppdateringar via windows update

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-okt-10, 23:55

Pröva det här. Klicka på Start i aktivitetsfältet, välj Alla program, fliken Acer och kör Acer eRecovery Management. Därefter är det väldigt enkelt så lycka till.

Och du behöver inte använda licensnumret eftersom vid ett sådant Recovery så återställs datorn till fabriksinställningar och licenser kommer också med.

Kolla gärna också http://www.datorsupporten.se/snabba-upp-datorn/ som ett alternativ.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar