blåsa datorn, hur gör man?

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

oscarsavran
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-sep-25, 12:44

blåsa datorn, hur gör man?

Inlägg av oscarsavran » 2012-sep-25, 12:49

hej!
jag fick min mammas dator som hon har använt :o jag skulle vilja blåsa ut datorn helt så att det blir som när man får den ny. jag saknar windows 7-skiva och kunskap i hur man tömmer den enklast :( hjälp! :)

stenjon
Inlägg: 173
Blev medlem: 2011-aug-09, 11:42

Inlägg av stenjon » 2012-sep-27, 19:09

Först innan du tömmer den bör du kolla minne, Hårddisk mm. storlek på detta. Är den skapligt kraftfull så kanske du kan lägga in W7. Men du måste ha en giltig licens och installationsskiva. Titta på lådan om du kan se något äkthetsbevis där. Och vilken typ av program den gäller för?

oscarsavran
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-sep-25, 12:44

Inlägg av oscarsavran » 2012-sep-27, 19:35

datorn är ganska ny och har redan w7... bara det att hennes gamla jobbgrejer segar ner skiten så grymt.. och den är verkligen seg så sitta o avinstallera varje program o att rensa hårdisk och så är inget alternativ :( så igentligen är det avsaknaden av w7 installationsskiva som är mitt problem..

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2012-sep-30, 19:27

Vilken datormodell? Du har nog inbyggd återställningsfunktion i datorn. Om det är Dell-dator så leta efter Dell-program under fliken Alla program, är det HP leta där osv. Namn på dessa varierar men brukar vara nånting som "PC Recovery", "Datoråterställning" eller liknande.

Du kan även starta datorn och hålla ned F8 eller F6 knappen för att få fram rätt valmöjligheter. Du borde då möjlighet att Reparera datorn och sedan väljer du PC- eller Datoråterställning och blanda inte ihop det med Systemåterställning vilket är inte samma sak.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

oscarsavran
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-sep-25, 12:44

Inlägg av oscarsavran » 2012-okt-03, 16:48

o tack såhemsk mycket! :D

Skriv svar