Dator stängs inte av när man väljer "Stäng av" i Windowsmenyn (Windows7)

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

dian
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-nov-21, 23:27

Dator stängs inte av när man väljer "Stäng av" i Windowsmenyn (Windows7)

Inlägg av dian » 2012-nov-21, 23:44

Har haft min dator i 8 månader och den har varit helt problemfri.
För ca 2-3 veckor sedan så började ett konstigt fenomen, nämligen att varje gång (undantagslöst) som jag skall stänga av datorn (väljer då "Stäng av" i windowsmenyn, shutdown i den engelska varianten) så börjar den att stänga ner, efter en stund får skärmen inte längre någon signal från datorn (d.v.s. skärmen blir svart), men sedan händer inget mer. Datorn stängs alltså aldrig av. Jag måste hålla in "power-knappen" i 4 sekunder för att den skall stänga av sig. Om jag i windowsmenyn väljer "starta om", så är det aldrig något problem, endast vid "Stäng av".
Det verkar inte skapas någon minidump, så jag tvivlar på att det krashar (såvida minidump är aktiverat by default).

Någon som känner igen detta, alternativt har idéer på vad det kan bero av.
Har ingen direkt erfarenhet av denna typ av fel, hur felsöker man?

Lite fakta:
Windows 7 Home Premium, 64-bitars svensk version
Servicepack1
Inga ändringar i Bios, ingen överklockning eller liknande.

Osäker på vad som mer är relevant, men tar gärna emot feedback.

toxicstone
Inlägg: 170
Blev medlem: 2009-jan-11, 09:44

Inlägg av toxicstone » 2012-dec-22, 10:17

[quote=""dian""]Har haft min dator i 8 månader och den har varit helt problemfri.
För ca 2-3 veckor sedan så började ett konstigt fenomen, nämligen att varje gång (undantagslöst) som jag skall stänga av datorn (väljer då "Stäng av" i windowsmenyn, shutdown i den engelska varianten) så börjar den att stänga ner, efter en stund får skärmen inte längre någon signal från datorn (d.v.s. skärmen blir svart), men sedan händer inget mer. Datorn stängs alltså aldrig av. Jag måste hålla in "power-knappen" i 4 sekunder för att den skall stänga av sig. Om jag i windowsmenyn väljer "starta om", så är det aldrig något problem, endast vid "Stäng av".
Det verkar inte skapas någon minidump, så jag tvivlar på att det krashar (såvida minidump är aktiverat by default).

Någon som känner igen detta, alternativt har idéer på vad det kan bero av.
Har ingen direkt erfarenhet av denna typ av fel, hur felsöker man?



Lite fakta:
Windows 7 Home Premium, 64-bitars svensk version
Servicepack1
Inga ändringar i Bios, ingen överklockning eller liknande.

Osäker på vad som mer är relevant, men tar gärna emot feedback.[/quote]

Tyvärr måste du installera om Windows, inget mer att göra då det är ett allvarligare problem som hade tagit otaliga timmar och ev pengar att lösa.

Glöm ej tacka
  • AMD 6400+ QUAD
  • 8GB DDR3
  • 15000 RPM SCSI 146GB
  • 4X 7200 RPM SATA 1TB
  • 2X GEFORCE 7600GT 1024MB
  • 7.1 HD LJUDKORT
  • VÄRME I C* -24 CPU
  • -7 Grafik
  • +1 Hårddisk
m.m fyller ut senare.

Skriv svar