Återställning till fabriksinställningar

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

cissi86
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-jul-27, 11:18

Återställning till fabriksinställningar

Inlägg av cissi86 » 2013-jul-27, 11:36

Hej
Jag har en ACER, som tidigare är återställd men vid det tillfället fick jag inte acerprogramvara i datorn, och nu vill jag återställa den till fabriksinställningar då jag har en massa problem med den.

Jag har läst mycket här och hittat flera beskrivningar på hur man gör, NTFS "skapa och någontingmer partioner" etc. Jag har kopierat mina drivers med driver magician och säkerhetskopierat resterande dokument som jag vill ha kvar.

Nu är min fråga - hur gör man?
Var börjar jag? Jag har varit inne i kontrolpanelen och klickat på återställning - men det blir bara till ett tidigare datum. Sen har jag försökt göra en systemåterställning genom att göra säkerhetskopior på allt och sedan startat om datorn så att den skulle starta från den - det funkade inte, stod att den inte hittade mina säkerhetskopior etc etc.

Jag var in i NTFS och högerklickade på den svarta fältet och valde "ny enkel volym".

so im lost.
Vad ska jag göra för att på ett enkelt sätt radera allt på hårddisken och få tillbaka mina fabriksinställningar?

Tacksam för svar

Användarvisningsbild
annafixarallt93
Inlägg: 152
Blev medlem: 2011-mar-30, 19:18

Inlägg av annafixarallt93 » 2013-jul-28, 14:23

Du är på rätt väg när du går in på kontrollpanelen....när du är inne i kontrollpanelen så skriver du återställning i sökfältet när du gjort det så ska du klicka på länken "Avancerade återställningsmetoder" när du klickat på den länken så får du upp 2 alternativ. Välj då det nedesta alternativet "Återställ datorn till fabrikstillstånd" Så långt kan jag hjälpa dig.... :)

cissi86
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-jul-27, 11:18

Inlägg av cissi86 » 2013-jul-28, 20:27

Hej Anna!
Jag har redan varit där och det står inte fabriksinställningar på det nedersta alternativet - däremot står det att jag behöver windows installationsskiva vilket jag tvivlar på att jag har :( . Jag har däremot tänkt uppdatera till windows 8 men vet inte hur man gör det samtidigt som man gör en återställning. Eftersom jag inte tänkt köpa skivan utan göra en nedladdning från internet. Till allt detta hör att min CD/DVD spelar i datorn inte fungerar, vilket är en av anledningarna till att jag vill återställa den till fabriksinställningar, så om jag måste ha en windows installations CD (vilket jag inte har men iaf) och min dvd drive inte funkar - hur gör jag då?

Till saken kan nämnas att inte heller mina uttag för hörlurar eller microfon funkar så jag har ett usb med sådana uttag så jag kan använda hörlurar till datorn.

Detta med DVD´n har varit nere förut och då fixade det sig efter en mkt lång chatkonversation med supporten, dock har min dator gått utanför garantitiden så jag får inte någon sådan hjälp längre ;(. Det med DVD´n hände plötsligt så jag tror inte det är något annat än någon inställning som jag råkat göra någonstans i datorn som gör att den inte funkar. Jag kan heller inte använda återställningsskivorna eller mitt virusskydd utan den så det är viktigt att jag får den att funka.

/C

stenjon
Inlägg: 173
Blev medlem: 2011-aug-09, 11:42

Inlägg av stenjon » 2013-jul-31, 11:33

Om du har en återställningsfil i en särskild fil så använd den. När du startar datorn ska du gå in med en särskild tangent (om du inte vet vilken) Kan du ta reda på det hos Acer. Där ska det gå att återställa datorn till fabriksinställningar. Du kan också gå in på den här datorn. Där finns också filen för återställning. Enklare kanske
Lycka till!

Skriv svar