Utforskaren i Windows 7 stängs när jag försöker kopiera och klistra

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

okean
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-jul-02, 15:11

Utforskaren i Windows 7 stängs när jag försöker kopiera och klistra

Inlägg av okean » 2016-jul-16, 19:50

Hej
Jag har en laptop med Windows 7 HP 64-bit och utforskaren slutar fungera varje gång som jag försöker kopiera/klippa ut och klistra. Då dyker det upp ett meddelande: "Utforskaren har slutat att fungera. Du kan försöka starta om programmet".

Jag har googlat och sett att andra har haft samma problem men ingen av de föreslagna lösningarna fungerar för mig. Jag har försökt uppdatera Windows genom Windows Update men det pågår i många timmar utan något resultat alls. Samma sak när jag testade med Microsoft Fix it (microsoftfixit.wu.lb.34305348279103984.1.1.run_0.exe) eller genom att hämta uppdateringspaketet (https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2515325).

Jag körde också systemfylsgranskaren, både i säkert läge och i vanligt läge, och efter resultatet visade meddelandet "Windows Resource Protection hittade skadade filer men det gick inte att åtgärda alla." Sedan följde jag de instruktioner som finns för sådant fall på https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929833#bookmark-cbs%20.... Men den fil som inte kunde repareras hittade jag ingenstans. I Sfcdetails.txt står:

"2016-07-14 20:14:22, Info CSI 0000038a [SR] Cannot verify component files for 2d6efdc79bd08bf420b59aa29246b66d, Version = 6.1.7601.18517, pA = PROCESSOR_ARCHITECTURE_AMD64 (9), Culture neutral, VersionScope = 1 nonSxS, PublicKeyToken = {l:8 b:31bf3856ad364e35}, Type neutral, TypeName neutral, PublicKey neutral, manifest is damaged (FALSE)"

Jag har också försökt testa med systemåterställning men det inte går att välja något tidigare datum. Annars funkar min dator normalt, inget virus upptäcktes, men detta problem är så irriterande. Hur skulle jag kunna lösa det?

okean
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-jul-02, 15:11

Inlägg av okean » 2016-jul-17, 13:31

Jag kan lägga till att min dator nu inte kan uppdatera någonting alls. I informationsrutan i Windows Update står det hela tiden i flera timmar "hämtar 3 uppdateringar (totalt 0 kb, 0% totalt)". Är detta normalt? eller kan problemet bero på någonting annat? Igår såg jag också att Windows Defender stannar efter ett tag när det börjar söka efter uppdateringar.

Användarvisningsbild
Jenkler
Inlägg: 26
Blev medlem: 2016-feb-03, 14:48
Kontakt:

Inlägg av Jenkler » 2016-jul-20, 14:53

Jag skulle rekommendera en backup + ominstallation av operativsystemet :)
Behöver du eller ditt företag professionell IT-support: Jenkler.se.

okean
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-jul-02, 15:11

Inlägg av okean » 2016-jul-24, 20:42

Jag löste problemet. Det var uppdateringen KB3123862. Jag avinstallerade den och nu utforskaren funkar som vanligt.

Användarvisningsbild
Jenkler
Inlägg: 26
Blev medlem: 2016-feb-03, 14:48
Kontakt:

Inlägg av Jenkler » 2016-aug-16, 12:17

Cool, alltid skönt att få saker löst ;)
Behöver du eller ditt företag professionell IT-support: Jenkler.se.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2016-sep-04, 20:17

Helt otroligt! Imponerande! De här galna/ovanliga fel är oftast svårast att lösa och felsöka men du lyckades bra ser det ut som. Starkt jobbat!
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

RafaelEklund
Inlägg: 1
Blev medlem: 2019-sep-26, 08:37

Re:

Inlägg av RafaelEklund » 2019-sep-26, 08:39

Jenkler skrev:
2016-jul-20, 14:53
Jag skulle rekommendera en backup + ominstallation av operativsystemet :)
Endast ominstallering av systemet hjälper definitivt.

Skriv svar