Kan använda skype men inte öppna någon websida

Frågor och diskussioner som rör Internet & Nätverk. Så som nätverksutrustning, webbläsare & felsökning av Internetanslutningen.

Moderator: Imposter10

NinaR
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-mar-09, 13:20

Kan använda skype men inte öppna någon websida

Inlägg av NinaR » 2012-mar-09, 13:32

Jag har en toshiba, jag köpte den för lite mer än 1 år sen. Problemet är att jag inte kan öppna någon websida med internet explorer. När jag fösöker står det att websidan kan inte visas. Men i nedre högra hörnet står det att jag har internetåtkomst o att signalen är utmärkt, o jag kan använda skype.
Jag har windows 7 på datorn. Internet kommer via en router, och denna kollades nyligen i affären den köptes i och konstaterades fungera. I affären kollade de snabbt min dator men de hitta ej vad felet var, men den kunde inte heller ansluta till nätet de hade i affären. Det enda nät jag kan ansluta till för tillfälllet är skolans.
Nätet med routern fungerade tidigare på min dator, men ej nu längre. Kan det vara så att nätet i skolan på något sätt blockerar de andra näten??

Jag vill nämna att jag är extremt oteknisk, med det vill jag säga att om någon har förslag på en lösning, eller om det e någon information som jag inte gett som behövs, så kommer jag inte förstå utan en nogrann förklaring :-)

Men verkligen tacksam för all hjälp jag kan få!!!
(kan inte kolla internet så ofta, om jag inte skulle svara)

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2012-mar-09, 13:51

Har du ingne annan internetbrowser, tex Mozilla eller Chrome?

Testa köra windows update. Det verkar itne vara nätverksfel utan skadad programvara snarare.

En annan tanke, som det inte borde vara, är att kolla ip och dns!
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2012-mar-11, 21:17

[quote=""NinaR""]Det enda nät jag kan ansluta till för tillfälllet är skolans. [/quote]
Är du student eller anställd? Anledningen till felet är inte att nätet blockerar dina andra anslutningar men datorn är anpassad till den specifika nätverket.

[quote=""NinaR""]I affären kollade de snabbt min dator men de hitta ej vad felet var, men den kunde inte heller ansluta till nätet de hade i affären.[/quote] Kunde ni inte ens ansluta till nätet eller kunde ni bara inte öppna sidor i webbläsaren?

Prova det här. Navigera till Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter och i menyn till vänster klickar du på Ändra inställningar för nätverkskortet. Högerklicka på aktiv kort och välj egenskaper, markera Internet Protocol 4, välj egenskaper. Markera att Erhåll en IP-adress automatiskt, och samma för DNS-servern. Starta om datorn.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar