Internet lägger av

Frågor och diskussioner som rör Internet & Nätverk. Så som nätverksutrustning, webbläsare & felsökning av Internetanslutningen.

Moderator: Imposter10

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Internet lägger av

Inlägg av Lagge » 2017-jan-16, 14:26

Precis innan jul köpte jag en "ny" dator, som var i billigaste klassen och därför innehöll windows 7.

Jag blir blockad från internetanslutningar av dels brandväggen men också av något fel på drivrutinerna på nätverkskortet.

Det här gäller enbart wifi då jag i denna stund inte kan koppla med ethernetkabel.

Problemet är att varje gång jag startar om datorn så fungerar inte internet via routern. Jag löser det då genom att inaktivera och sedan återaktivera trådlösa nätverkskortet och då fungerar allt som det ska.

Men efter en kort tid (mindre än 30 min) slutar det fungera igen och jag måste då igen inaktivera och aktivera nätverkskortet igen.

Problemet uppstod i helgen och jag tror det har med en uppdatering som gjordes då. Systemåterställning fungerar inte och uppdatering av drivrutinerna har inte löst problemet.

jag har bytt från AVG till Avast både för brandvägg och virusskydd vilket underlättat men inte löst hela problemet.

Jag har även googlat runt på internet och frågan lyfts ofta men brukar "lösa sig med tiden" min gissning är att det är drivrutinerna som är fel och när leverantören skickar ut en rättning så löser det sig.
Men ingen går igenom vad som löser problemet eller hur jag själv kan lösa det, mer än att vänta på korrektioner från leverantören.
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2017-jan-18, 11:46

Eventuellt löst nu, verkar vara uppdateringar som körs i bakgrunden som man inte kan hitta.
Tror det är strul mellan drivrutiner, systemuppdateringar och säkerhetsprogramvara! Men är inte säker.
Nu har jag iaf wifi som fungerar skakigt och långsamt, men bättre än inget.

Men skriver inte LÖST förrän jag är säker. Måste gå ett par dagar utan att jag blir blockad för att jag ska va säker!
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

Skriv svar