datorn hänger sig

Windows 10 forum. Microsofts operativsystem med nytt fokus på desktop användare, efterföljaren till Windows 8.

Moderator: Imposter10

hataMicrosoft
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-feb-05, 13:15

datorn hänger sig

Inlägg av hataMicrosoft » 2017-feb-05, 13:51

Hej, ny här med en fråga. Uppdaterade en 2 år gammal dator med W8 till W10 tidigt i höstas. Efter uppdateringen så fungerade allt, tog däremot betydligt längre tid att starta datorn. Datorn hade gått helt fel fritt innan dess.

Nu startade också dessa bedrövliga automatiska uppdateringar från windows så varannan gång jag startade datorn var det nån uppdatering.

Efter ca 1-2 mån hängde sig datorn vid uppstart, och har aldrig startat ok sen dess. Varje gång jag startar den hänger den sig, jag kan hinna logga in och har då nån sekund på mig innan den fullständigt hänger sig.

Har försökt ominstallera på lite olika sätt, första gångerna blev det till W10. Datorn går då felfritt 3-4 timmar under ominstallationen men när jag loggat in så hänger den sig, eller innan om jag är långsam.

Lyckades återställa till ursprunget dvs W8, och trodde det skulle fungera sen. Inga problem med återställningen, men sen när den startar upp och jag ska logga in dör den.

Har nu låtit datorn stå på i flera dagar men i typ felsökningsläge som jag kan komma till innan inloggningen och då verkar allting fungera hur bra som helst men om jag restartar den så dör den efter nån minut.

Vad göra ? Någon med nåt förslag eller idé ?

drivrutiner.net
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-okt-23, 11:09
Kontakt:

Inlägg av drivrutiner.net » 2017-feb-10, 15:03

Har du möjlighet att upplysa lite mer om datorn i fråga? Kan vara bra att veta vilket propp(cpu) du använder, hur mycket ramminne dur har på datorn och vilken typ samt hur stor din hårddisk är. Min första spontana reaktion är att din HD är full. Orsaken är att du skriver den hänger sig efter att ha uppdaterat en massa gånger.
Själv kör jag windows 10 på en liten laptop med celeron och 4 Gb ramminne utan problem. Jag kör ju, visserligen, en SD som HD.
http://www.drivrutiner.net
- allt för din dator, gratis program, drivrutiner, system verktyg, hårdvara, manualer, tips och trix, böcker och beskrivningar

hataMicrosoft
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-feb-05, 13:15

tack för svar / synpunkter

Inlägg av hataMicrosoft » 2017-mar-02, 23:05

Hej, och tack för svaret. När problemen började hade jag ca 90% ledigt utrymme på HD (har knappt använt datorn) nu vet jag inte men inget har ju direkt lagts till då den har ominstallerats med dels nya W10, dels gamla W8 som fanns på datorn

CPU kommer jag inte direkt ihåg men typ standard processor för 2-3 år sen.

Samma sak med minnena, är osäker på RAM storlek. Men har fyra små kort med minneskretsar. Då jag misstänkte minnet så har jag plockat bort alla utom 1 och testat, samt då också skiftat det som satt där med ett som jag plockat bort. Men datorn uppför sig exakt likadant med ett minnesexpansionskort som med alla 4

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2017-maj-11, 09:52

Det här låter självklart som hårdvaruproblem och inte OS-relaterat. Prova Linux på denna dator och du kommer sannolikt uppleva samma eller värre problem.

Skifta omkring minneskortmoduler betyder tyvärr inte att man felsöker, även om det kan verka coolt att kunna hålla på så. Det här kan vara vad som helst nu, allt från nätagg till hårddisk eller grafikkort. Rekommenderar att du sparar dig många timmar på felsökning och införskaffar ny dator istället. Tyvärr, men allting har sina gränser och den datorn verkar inte vara värd att reparera och felsöka vidare.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar