Formatera dator

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

Hyklopetefi
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-feb-01, 11:54

Formatera dator

Inlägg av Hyklopetefi » 2010-feb-01, 12:00

Använde google och fann det här forumet så jag tänkte fråga er som är lite duktig på hur man ska gå till väga och vad som är problemet.

Min flickvän köpte en dator i somras, HP Compaq 6735S (bärbar)

Den har tills nu fungerat klockrent och vi har varit jättenöjda med den. Men nu har det kommit upp ett problem med datorn och vi vet inte vad vi ska göra. Jag förklarar problemet nedan:

I helgen stängde datorn av sig, bara sådär. Skärmen slocknade och man fick vänta kanske en timma och sedan starta om den igen. När vi kom hem igår, blev det värre, då slocknade skärmen titt som tätt, men vi fick igång den runt 20.00, sedan slocknade den och vi ville inte testa mer under kvällen. När jag vaknade imorse så fick jag igång den, kom in på skrivbordet men sedan dog datorn. Nu har jag inte rört datorn överhuvudtaget förrän nu.

Nu skriver jag ifrån datorn. Den kan när som helst slockna och sedan är den helt död. Klickar man på knappen för "starta" så händer ingenting. När man drar ur strömsladden ur datorn och klickar på "starta" så blinkar uttaget orange och när jag stoppar i strömsladden då slutar det att blinka.

Vi vill nu formatera om datorn, helt och hållet. Ingen skiva har vi och OS är Vista. Jag vet att man kan gå in BIO Setup och formatera om datorn. Plocka bort allting som nu är på datorn men fortfarande ha kvar OS Vista.

Hur gör man? Någon som kan vara till hjälp? :)

Mvh
Kim

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-feb-01, 17:10

Det kan hända att någonting är fel på nätsladden. Pröva att ta ur batteriet och koppla in nätsladden och starta datorn på det sättet, prova med annat nätsladd om du har möjlighet.
Den slocknas kanske också för att den blir för varm så se till att den är kyld. För att felsöka och se om datorn släcks för att den blir för varm så kan du ställa den i säng och starta där så att fläkten är nästan täppt och släcks den inom några minuter så vet du att du behöver låta någon skruva upp och rensa den.

För att formatera hårddisk och installera Windows igen läs igenom den här guiden http://www.fixadindator.se/f24/formater ... dows-1470/
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar