OpenGL

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

krille70
Inlägg: 13
Blev medlem: 2009-okt-25, 03:52

OpenGL

Inlägg av krille70 » 2010-apr-07, 04:38

Hej Alla

Jag hoppas någon kan svara på denna fråga. Men den kan vara svår. Eftersom det kanske är inte många som har SIS Mirage 3+ grafik-krets eller kort. Min fråga är har SIS Mirage 3+ problem att köra OpenGL eller är det bara jag som tycker så. När jag spelar Quake 2 och sätter inställningen på OpenGL så blir hela spel skärmen om kör med en kamera som liknar FLIR. Flir mäter temperaturer och visar dom i olika färger. Varför blir det så? Och finns det något man kan gör för att köra OpenGL på en dator med SIS Mirage 3+ grafik-krets? Hoppas någon kan svara på detta. Jo datorn som har denna krets är en bärbar och har Windows Vista. Har Microsoft sett till att OpenGL inte kan köras i Vista? Eller är det bara så att man inte kan använda detta läger i spel på Vista?

M V H
Krille70

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-07, 17:06

Men det finns mer i beteckningen än endast "SIS Mirage 3", hur stark är den, vilken modell? Man kan självklart använda OpenGL med Vista men själva openGL kräver ofta lite mer och utifrån din post kan vi inte veta om din kort stödjer specifikationen eller vilken version.

Klicka start och i "Run", körfältet, skriver du "dxdiag", "ok", låt programmet göra klart sökningen. Under fliken "Display" hittar du hela namnet på din grafikkort, posta den här.
Bild
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

krille70
Inlägg: 13
Blev medlem: 2009-okt-25, 03:52

OpenGL

Inlägg av krille70 » 2010-apr-10, 02:12

Enligt programmet som berättade om heter grafik-kretsen SiS672. Och den får 248Mb till grafiken. Drivrutinerna är från September 2008. Oturligt nog verkar det finnas nyare. Men eftersom det är en bärbar dator vågar jag inte installera de nya därför jag oroa mig för att den inte kommer igång som den ska. Det går tyvärr inte testa grafiken eller ljudet. Eftersom det verkar som om de tagit bort knapparna för att testa grafiken och ljudet. Jag prövade och köra Quake 2 i OpenGL läge och fick se att färgerna blev inte som det skulle. Ett exempel är när du tar så att du får mer skott och liv. Dessa blev helt enkelt bruna. Sedan även spelet himla seg. Men detta kan vara pga CPU i den bärbar datorn är Intel Celeron 220 på 1.2GHz. Så jag kör spelet i mjukvaro läge istället. För att vara säker på att det kan köras rätt.
M V H
Krille70

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-10, 13:12

Knappar för att testa ljud och bild fanns kanske tidigare på något system som du hade men det är inget som är standard och finns som vanligt. Installera senaste drivrutiner om du vill fixa det här eller så kan du lämna in datorn på verkstad, eller du kan alltid fortsätta köra i mjukvaru läge.

Sen har vi det där med 284MB, måste säga att det inte finns på riktigt, det finns inte kort med sånt minne så att du kanske sitter med en 64MB och resten är "shared memory" dvs.

Systemet är endast 3-4 år gammal med det var budgetvariant redan då. Tyvärr kommer inte ens nya drivrutiner hjälpa dig mycket mer men liten skillnad kan de göra.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar