Vista krångel..

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

woolibolli
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jun-07, 20:42

Vista krångel..

Inlägg av woolibolli » 2010-jun-07, 20:48

Hej.
Jag har nyss installerat om vista på den här burken.. allt bra så här långt, allt funkar felfritt.
Sen när det är dags för att starta om datorn, vare sig det är efter diverse registreringar, win updates, nya drivrutiner till olika komponenter, så kommer jag inte längre än till att den ska börja ladda windows och så hänger det sig.
Detta sker direkt efter att datorn gått igenom vanliga startsekvensen,
diskett (tom, gå vidare) -> cd (tom, gå vidare) -> hdd (TVÄRSTOPP!)

Inga felmeddelanden eller något.
Startup repair funkar inte heller...
Vad kan vara felet?
Hjälp!

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jun-08, 20:14

Jag fattar inte, kommer du in i Windows eller sitter det fast? Vad menar du med det där "diskett (tom, gå vidare) -> cd (tom, gå vidare) -> hdd"?

Börja med att mata ut alla USB komponenter, disketter och DVD skivor från datorn, ut med allt sånt eftersom det kan störa datorstart.

Det kan vara så att du har fått ner dålig drivrutin eller till och med Windows uppdatering som inte stödjer ditt system, inte så ovanligt faktiskt. Pröva det här, när datorn startar tryck ner knappen F8 eller F6 upprepande gånger tills du får fram en startmeny. Tryck ner knappar fort innan du ens hinner se Windows loggan eller någonting, testa F8 som sagt och om den inte funkar så provar du F6. När du får fram menyn försök att starta i felsäkert läge och när du är där inne så kan du pröva med att återställa datorn, "system restore".
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

woolibolli
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jun-07, 20:42

Inlägg av woolibolli » 2010-jun-09, 03:08

Vad jag menade med "diskett (tom, gå vidare) -> cd (tom, gå vidare) -> hdd" är boot ordningen.. om diskettstationen är tom så kollar den cd/dvd läsasern osv..
Jag har testat starta utan skivor i läsare osv, förutom tangentbordet som är inkopplat med usb..

Det är en helt ny installation efter en formatering av hddn. Direkt när installationen av vista är klar så kommer man direkt i på skrivbordet. So far so good.
Har både testat ta hem nya drivare som fans på fujitsu-siemens hemsida, och utan. Det hänger sig endå varje gång man startar om datorn.

Inga system restores finns kvar >_<

Skriv svar