Behöver hjälp!

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

IceColdButter
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-jan-19, 21:03

Behöver hjälp!

Inlägg av IceColdButter » 2012-jan-19, 21:12

Tjenare!

Jag har ett stort problem med min dator, en acer som jag köpte för 4 år sedan med windows vista som operativsystem.

Datorn har fungerat fin fint fram tills för några dagar sedan. Det är nämligen så att, i vanliga fall när du sätter på datorn så drar fläktarna igång och ett ljud kommer från datorn som blir ljusare och ljusare och sedan piper det till, och windows/datorn går igång. Nu, det som har hänt är att ljudet fortfarande kommer och det blir ljusare, men det kommer inget pip. Istället börjar datorn om från noll och håller på så om och om igen. Den startar inte helt enkelt, windows går inte igån. Hur som hellst lyckades jag få igång den en gång efter att ha prövat att stänga av den några gånger, då kom jag in till BIOS menyn där det stod om datornstemperatur och jag kunde ändra på det osv.
Är novis på datorer, behöver verkligen hjälp! Har ni någon aning om vad detta kan tänkas vara??
Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar Tomas.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2012-jan-21, 18:27

Olika pipljud signalerar vad felet är, som om du antecknar det och beskriver rätt så får du bättre diagnos. Långa återkommande snabba pip kan betyda fel på RAM, ett kontinuerligt pip kan betyda att datorn överhettas osv.
Hur låter fläkten?

Vid överhettning stängs datorn av för att den inte ska ta skada och inaktiverar man den funktionen i BIOS så funkar det men överhettas den för mycket så dör den helt nu.
Senast redigerad av 1 PC Doktor i Stockholm, redigerad totalt 2012 gånger.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

IceColdButter
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-jan-19, 21:03

Inlägg av IceColdButter » 2012-jan-21, 22:37

Nja, den har alltid pipit när windows startar upp, när jag väl startat denn så dör den aldrig, har aldrig hänt. Fläktarna låter fint och har tagit bort allt damm med tryckluft....
Jag testade att ta ut ett 3v batteri som satt vid modekortet som tydligen styr datum och tid. Jag värmde det lite (är elektriker) och vips, när jag satte tillbaka det så startade datorn. Vet inte om detta är felet, men värt ett försök så ska iväg och köpa ett sånt tänkte jag.
Vet dock inte hur den kan ha någon inverkan på hur datorn startar dock :S :eek:

Skriv svar