Hur avinstallera Vista vid installation på två hårddiskar?

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

aaberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-mar-25, 22:03

Hur avinstallera Vista vid installation på två hårddiskar?

Inlägg av aaberg » 2009-mar-25, 22:09

Jag har två hårddiskar installerade på min dator. I samband med felsökning installerade jag Vista även på den andra hårddisken, vilket resulterar i att jag får valmöjlighet att välja mellan vilken av de två Vista-installationerna jag vill starta ifrån när jag startar datorn. Jag har nu felsökt färdigt, formaterat om den ena hårddisken (och därmed tagit bort även Vista) - ändå får jag upp valmöjligheten att välja vilken av de två Vista-installationerna som ska startas! Hur slipper jag detta? Och avinstallerar det Vista som jag inte vill ha totalt?

Blaser
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-apr-03, 11:54

Inlägg av Blaser » 2009-apr-03, 16:27

Ladda ner Mbrfix: http://www.sysint.no/en/Download.aspx

I kommandotolken skriver du: "MbrFix /drive 0 fixmbr /vista" när du står i den mappen där programmet finns och om du har Vista installerat på c: och denna den första disken.

Har du ngn annan konfiguration så skriver du MbrFix ? så får du hjälp.

aaberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-mar-25, 22:03

Tacksam för lite utförligare hjälp

Inlägg av aaberg » 2009-apr-04, 21:24

Tack för tips. Jag har laddat ner programmet och försökt starta det. Det verkar starta upp (32bit) men sedan händer inget. Jag vill behålla Vista på C-disken och rensa från D-disken (som jag har raderat och snabbformaterat). Tacksam för tips hur jag går vidare - har läst hjälpfilen men blev inte klokare.

Skriv svar