Mailproblem

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

Blaser
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-apr-03, 11:54

Mailproblem

Inlägg av Blaser » 2009-apr-03, 12:01

En kompis har en bärbar dator av märket Fujitsu Siemens med ett trådlöst nätverkskort av märket Atheros. Operativsystem är Vista Home Premium.

Han ansluter till internet trådlöst via en router av märket Netgear.

Mailklienten är Outlook och mailkontot är ett IMAP konto.

När datorn nyss har startat fungerar det att synkronisera kontot, man kan även skicka mail När datorn varit igång en stund så kan Outlook längre inte få kontakt med servern (Det går att pinga den utan problem). Ända sättet att återigen få mailen att fungera är att starta om datorn.

Det är provat med andra mailklienter, Windows mail och Thunderbird med samma resultat.

Jag har provat att ansluta till kompisens nätverk med min laptop och Outlook som klient och med min dator fungerar det.

Någon som har ngn ide om vad problemet kan vara?

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-jun-05, 14:00

Ojdu!
Hmm.. det kan vara någon skum brandvägg som spärrar mailklienten.. men det verkar kanske lite osannolikt... men dom finns.. :/
Men det kan ju omöjligt vara varken servern eller epostklienten det är fel på då.. eftersom om du testar med din dator funkar det, och att det är samma problem med alla... hmmm

Så min första och största känsla är att det är en brandvägg eller dyl. som spärrar. Det kan ju också vara ett antivirus prog som spärrar.. om det är skumt nog så kraschar det mailklienten när det söker genom mailen....

Cheers,
Artheus

Blaser
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-apr-03, 11:54

Inlägg av Blaser » 2009-jun-15, 11:27

Glömt att skriva att jag fixat det. Det var ett antivirusprogram som spärrade mailen efter att datorn varit igång under ett tag. Avinstallerade antivirusprogrammet och nu fungerar mailen som den ska.

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-jun-15, 20:20

Som sagt så finns det oerhört skumt skrivna antivirusprogram..
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

Skriv svar