Fördröjd start / Datorn vill inte starta

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Streko
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-jul-07, 20:56

Fördröjd start / Datorn vill inte starta

Inlägg av Streko » 2009-jul-07, 20:57

Hej!

Jag har ett problem. Jag har en Shuttle SK41G som har några år på nacken. Den rullar på win XP. Datorn har fungerat bra men har börjar strula på sista tiden.

Problemet yttrar sig som så att datorn vill ibland inte starta då man trycker på startknappen på datorns framsida. Ibland går den igång som vanligt, ibland händer ingenting. Går datorn igång startar den snabbt och fungerar bra.

Jag har öppnat burken och tittat i den. När man trycker på startknappen så tänds en liten grön lysdiod på moderkortet. Sedan händer ingenting alternativt datorn startar som vanligt. Startar inte datorn kan man trycka hur mycket som helst på "power" (startknappen) och "reset" knappen utan resultat. Drar man ur elnätssladden slocknar dioden. Det märkliga är att datorn ibland startar av sig själv efter en stunds fördröjning efter att man tryck på knappen. Alternativt att man själv trycker efter en stund och datorn startar då snällt som vanligt.

Ganska irriterande problem. Någon som råkat ut för samma sak eller har några tips?

Streko
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-jul-07, 20:56

Inlägg av Streko » 2009-jul-08, 21:19

Byte nätaggregatet och sedan startar datorn som den ska.

Skriv svar