Fel vid installation av Windows XP (se hit!)

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

payback89
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-aug-14, 13:05

Fel vid installation av Windows XP (se hit!)

Inlägg av payback89 » 2009-aug-14, 13:07

Som rubriken lyder så har det uppstått ett fel medan jag installerade Windows XP på min dator som tidigare använde Windows Vista.

Problemet uppstod när själva installationen skulle utföras, hade alltså redan skaffat drivrutiner, pationerat hårddisken, kollat så att jag uppfyllde alla krav och allt annat som behövs göras. MEN, något har gått fel och jag kan inte riktigt klura ut vad det är, men vet att säkert någon kan hjälpa mig. Bild

Installationen stannade (står fortfarande, efter 10 timmar) på "32 minutes remaining." Installationen verkade helt och hållet stanna när datorn skulle installera nätverksinstallationen.

Min kompis (vars skiva det är) verifierade att skivan funkade och har använt den vid ett flertal tillfällen innan mig ...

Någon datakunnig som vet vad som är problemet? Vill gärna kunna installera det tills ikväll!

Vartenda tips vore guld värt! Bild

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-15, 16:01

Hur många ggr har du testat att installera?

kan ju hända att saker har hänt med antingen hans disk (efter han använde den sist) eller att en av dina hårddiskar inte kör riktigt bra..
Så jag tror kanske du skulle behöva att köra en diskkoll på din hårddisk!

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

Matrix
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-sep-17, 23:24

Inlägg av Matrix » 2009-sep-17, 23:28

Heej, när jag vill lägga till/ta bort windows komponeneter så behövs de cd skiva vad kan jag göra /Tack

drivrutiner.net
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-okt-23, 11:09
Kontakt:

Inlägg av drivrutiner.net » 2009-okt-23, 12:00

Det jag upptäckt med windows xp installations cd är att den har svårt för partitionering samt formattering efteråt. Jag skulle föreslå att du partitionerar samt formatterar med en linux cd och sedan installerar xp på en förformaterad ntfs partition. Brukar gå mycket bättre.
http://www.drivrutiner.net
- allt för din dator, gratis program, drivrutiner, system verktyg, hårdvara, manualer, tips och trix, böcker och beskrivningar

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-okt-30, 13:34

[quote=""Matrix""]Heej, när jag vill lägga till/ta bort windows komponeneter så behövs de cd skiva vad kan jag göra /Tack[/quote]

Hehe bra fråga in här i sammanhanget. I alla fall, skaffa en windows skiva då. Vilka windows komponenter vill du lägga till? Du kanske kan göra det på annat sätt.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-okt-30, 13:46

Hm. Koppla bort nätverkssladden under installationen. Försök bara. Det kan vara så att windows skivan är skadad, repig kanske till och med. Ta ut cd skivan rensa den och plugga in igen. Installationen forsätter om just det är problemet.


Angående formateringen. Det kan du göra så att du startar datorn med en ” Windows 98 boot floppy” och i kommandofältet skriver du ”fdisk” för att formatera partitioner. Om du saknar floppy så kan du bränna filen på CD eller köra den från usb-n.
http://bootdisk.cc/downloads/win98se.exe
Senast redigerad av 1 PC Doktor i Stockholm, redigerad totalt 2009 gånger.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar