Sirap i Windows XP?

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Skogsbullen
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-dec-21, 14:13

Sirap i Windows XP?

Inlägg av Skogsbullen » 2009-dec-21, 14:24

I samband med en uppdatering av XP härom veckan hände något med min dator. Det går att starta och logga in som vanligt, men sedan är det som att någon hällt sirap i systemet (eller kanske epoxylim?). Det tar ca 1 timme (!) att starta ett program, mot normala 5 sekunder! Först trodde jag att datorn hängde sig hela tiden, men väntar man bara tillräckligt länge så utför den kommandon.

Hårddisken rasslar inte, och CPU-användningen är låg. Jag fattar ingenting.

Felsäkert läge fungerar bra, och därifrån har jag avinstallerat de senaste uppdateringarna. Ingen förbättring.

Jag har kört systemåterställning från felsäkret läge, ingen förbättring.

Tyvärr har jag ingen skiva med XP, så det är svårt att installera om. Är min dator körd (en IBM laptop från 2003)?

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2009-dec-22, 11:51

Kanske något minne som lagt av. Kolla när du startar upp datorn i bios om allt är igång.

Skogsbullen
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-dec-21, 14:13

Inlägg av Skogsbullen » 2009-dec-28, 20:39

Allt ser OK ut i BIOS. Dessutom fungerar ju datorn bra i felsäkert läge, så det borde inte vara något med minnet.

Skogsbullen
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-dec-21, 14:13

Inlägg av Skogsbullen » 2009-dec-30, 17:01

Jag har även kört programmet PC-Doctor som testar hårdvaran, och allt fungerar. Det måste vara XP som har hakat upp sig på något sätt.

Skogsbullen
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-dec-21, 14:13

Inlägg av Skogsbullen » 2010-feb-22, 14:28

Hur gick det sen?

Jo, jag fick aldrig ordning på mitt XP. Däremot fick jag låna en installations-CD med Win XP. Då tog jag det radikala beslutet att köra format c:, och sedan installera om XP. Nu går datorn bra igen.

/Skogsbullen

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-feb-22, 19:36

Att datorn fungerar bra i felsäkert läge är för att datorn startar endast nödvändiga program och drivrutiner i det fallet. Det som kan ha hänt efter Windows uppdateringen är att en av dina program eller drivrutiner inte är längre kompatibla med det nya systemet. Låter visst galet men det händer och allt för ofta.

Du har redan fixat det här men för er där ute med liknande problem så kan ni göra så här. Börja med att stänga av alla program som startas upp automatisk men inte är nödvändiga för systemet, och det så här

Klicka start och i körfältet "Run" skriver du "msconfig", där under fliken "Startup" ser du lista över program som startas upp automatiskt med Windows, bocka av program som du inte känner igen eller samtliga och sen trycker du på "OK" och startar om datorn.
Bild

OBS: I det här situationen borde du inte ens lämna kvar antivirus programmet eftersom även den kan krångla.

Det här steget borde hjälpa annars ska du in och uppdatera även drivrutiner. Om datorn påstår att du redan har senaste så installera dessa igen i alla fall eftersom det kommer inte påverka datorn negativt och då är du helt säker att allt stämmer.

OBS: Med Windows uppdatering kan det hända att den laddar ner och installerar även nya drivrutiner för dina datorkomponenter men jag rekommenderar inte att du gör det. Vill du uppdatera drivrutiner så går du ut på tillverkarens hemsida och laddar ner.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar