formatera dator

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

jep
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-jan-03, 19:13

formatera dator

Inlägg av jep » 2010-jan-03, 19:28

Hej!
Känns som om jag kommit till vägs ände. Det är ett jäkla tuggande med datorn. Kan ta 15 min efter start innan jag kan börja jobba med den. Det händer en del andra konstiga saker också.
På något sätt måste jag fixa detta. men är nästan fullständig novis på området. Har i och för sig använt datorer i 20 år men aldrig trängt djupare in i hur det funkar.
Så snälla ni som ev vill förbarma er över mig och ge mig en hjälpande hand - var vänlig uttryck er tydligt och konkret och inte med alltför många och svåra fackuttryck.
Jag har kvar ursprungsskivorna men vågar inte utan vidare ge mig in på omformatering.
Är t.ex. osäker på vad jag ska göra av allt som finns där. Vet inte riktigt vad drivrutiner är för något och hur de ska hanteras? Köpte en 400 gb extern hårddisk för ett tag sen och där har jag sparat över dokument och bilder som jag själv lagt in. Men hur gör jag med allt annat, typ programvaror, virus- o säkerhetsprogram m.m.. Där finns ju Java, Adobe reader ja, Jag minns inte just nu allt vad det heter.
Sänder härmed iväg med nödrop i kvällens mörker och hoppas kunna möta den barmhärtige samaritens hjälpsamhet!
Jep

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-04, 03:45

Hej!

Drivrutiner går att hämta på produktens hemsida!
Så om du kan ta reda på vad allt i datorn heter exakt så kan du fixa drivisar lätt.

Adobe, java och liknande program är helt gratis! :)

Virus skydd finns bra gratis, t.ex avast.
Är du osäker på att du kommer glömma bort vissa program, ta en print screen, sedan öppnar du paint och trycker CTRL+V, så får du upp printen, spara den som en bild på den externa.
ELLER!
Så skriver du bara ner programmen du vill ha kvar :)

För att formatera datorn, stoppa i skivorna, sedan startar du om datorn, så får du vägledning :)

För att försvinner vid formatering, exakt allt!

Något mer du undrar över eller som jag har missat? :)

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

jep
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-jan-03, 19:13

Inlägg av jep » 2010-jan-04, 13:19

Stort tack så här långt. Sannolikt behöver jag återkomma med ytterligare frågor, som t.ex Vad är paint?
Ska nu tänka igenom dina svar och göra förteckning över vad som finns där.
Fridens
jep

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-04, 20:16

Paint, det är ett standard målningsprogram som följer med Windows.
Finns inne på Accessories, i mitt fall.

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

jep
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-jan-03, 19:13

Inlägg av jep » 2010-jan-12, 18:12

[quote=""Fladdan""]Paint, det är ett standard målningsprogram som följer med Windows.
Finns inne på Accessories, i mitt fall.

// Fladdan[/quote]

Hej igen!

Fler dumma frågor. Kan/bör/ska jag kopiera över allt som finns på C:/Documents and settings/ till den externa hårddisken?
Där finns ju bl.a hela e-posten och det verkar inte rationellt att spara över varje mail för sig. Där finns hundratals.

Stundtals undrar jag om jag överhuvudtaget vågar ge mig in på det här. Finns alternativ? Det görs mycket reklam för spy ware-fighter-program. Kan man rensa något sånär med dom?

fridens
Johnny

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-12, 22:48

Jag litar aldrig på spy-ware program.
men det är jag.

Du kan ta hela mappar, du kan ta allt utom system mappen och spel om du vill.

Du kan pröva formatera datorn.
Finns gratis program för det, inne i Tillbehör och någon underflik där står det "Disk defragmetering" eller liknande.
Om den inte blir bättre så rekommenderar jag en omformatering.

(Defragmentering kan ta ett par timmar)

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

jep
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-jan-03, 19:13

Inlägg av jep » 2010-jan-13, 09:43

Hej och stort tack tack så här långt.
Har kört defragmentering men det gjorde ingen nytta.
Är "product recovery dvd-rom" den skiva jag ska använda vid omformatering? Där finns också en som heter "application & support-cd" men det finns ingen info om vad den innehåller.
Sen undrar jag om windows media player o movie maker finns med på recoveryn? Och likaså nero start smart etc?
Vad gäller web-läsare/internet explorer och outlook express- finns där något särskilt att tänka på. Ligger dom också på recovern?

När du skriver att jag kan ta allt utom systemmappen och spel - hur menar du då? (ja, du förstår vilken nivå jag befinner mig på. Försök ha överseende.)

jep

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2010-jan-13, 09:49

Product recovery dvd-rom känns rätt. Då återgår allt till det stadium datorn var när du fick den. Dvs med windows media player och movie maker. Nero smart lär också finnas med.

Men som sagt, den cdn rensar allt. Så bränn ut allt viktigt.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-15, 23:04

Tänk bara så här. Har du gjort säkerhetskopia på alla dina viktiga filer som bilder, kontakter, mejl så är det bara sätta in den recovery skivan och kör, inget som du gör nu kan vara fel, kör på bara, ta det lugnt och läs igenom alla steg. Skivan är väl på svenska.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

jep
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-jan-03, 19:13

Inlägg av jep » 2010-jan-16, 19:11

I bruksanvisn för datorn står det att vid återställning av systemet ska Support-/Application-CD användas. Där står inte ett ord om någon Product Recovery DVD-ROM. Jag har bägge skivorna. Ska först Support-skivan användas för rensning och sedan Recovery-skivan för själva återställningen?

Testade med Support-skivan men allt gick så jäkla fort så jag hann inte med utan avbröt innan något hann hända.

Att allt ska vara så förb. svårt.

Tur att det finns sjysta grabbar som ger en råd i alla fall. Det är jag mycket tacksam för.
fridens
jep

jep
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-jan-03, 19:13

Inlägg av jep » 2010-jan-21, 10:26

Tänkte bara berätta hur det blev (för tillfället i alla fall). Via hemsidan (Medion) tog jag del av svar på frågan hur man kan åtgärda en långsam dator.
Följde anvisningarna, öppnade fönstret "Systemkonfigurationsprogram" och där under flikarna "systemstart" och "autostart" avmarkerade jag alla program som startades upp i bakgrunden och som sedan låg och belastade internminnet. Lite tröghet märker jag väl f.f. men det är väldig skillnad mot tidigare. Så jag avvaktar med omformatering. Känns inte angeläget just nu.
Tack o hej!
jep :) :) :)

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-21, 22:01

[quote=""jep""]Tänkte bara berätta hur det blev (för tillfället i alla fall). Via hemsidan (Medion) tog jag del av svar på frågan hur man kan åtgärda en långsam dator.
Följde anvisningarna, öppnade fönstret "Systemkonfigurationsprogram" och där under flikarna "systemstart" och "autostart" avmarkerade jag alla program som startades upp i bakgrunden och som sedan låg och belastade internminnet. Lite tröghet märker jag väl f.f. men det är väldig skillnad mot tidigare. Så jag avvaktar med omformatering. Känns inte angeläget just nu.
Tack o hej!
jep :) :) :) [/quote]


Gött att det löste sig.

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

Skriv svar