Windows XP låser sig

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

peof
Inlägg: 51
Blev medlem: 2008-dec-10, 12:47

Windows XP låser sig

Inlägg av peof » 2010-jan-12, 09:05

En Dell Dimension 8200 med processor 1,83 och Ram 1GB och gott utrymme på hårddisk låser sig när man surfar och reagerar varken på mus eller tangentbord.
Man måste tvångsavstänga den med startknapp.
Har gjort alla uppdateringar och ställt in växlingsfil på max.
Är det någon som kan förklara vad som händer?
Finns det någon hjälp att fixa problemet. Har den bara som surfdator och den fungerar bra ända tills den låser sig.
Har Mozilla Firefox nu men den reagerade likadant med Explorer.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-15, 23:12

Växlingsfil behöver inte vara stor, det hjälper inte datorns prestanda. Problem som du upplever kan uppstå av tusentals saker, allt från virus och dålig eller fel drivrutin till att din nya antivirus inte stödjer riktigt din system vilket orsakar krångel för datorn. Har du kanske Norton eller Kaspersky och Win XP home?
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

peof
Inlägg: 51
Blev medlem: 2008-dec-10, 12:47

Tack för svar

Inlägg av peof » 2010-jan-18, 11:45

Jag har haft den som surfdator i ett halvår så började detta fenomen att den låser sig. Hittade i ett annat forum att det antagligen beror på att den blir strömlös en hundradels sekund i någon del.
Dyra RAM minne till dessa, jag köpte begagnat kan det vara däri det händer något?
Har AVG 9.0 installerat Virusprogram, kan det vara där något som spökar?
XP Home är det.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-20, 19:50

Idag är datorvirus mer vanliga än några år sen men de sprids på ett nytt sätt, genom länkar, sidor som man endast behöver besöka för att datorn ska infekteras, och många liknande sätt så att om du surfar mycket och kanske laddar ner saker från nätet så kan det bero på nåt virus. Gör säkerhetskopia på alla viktiga filer och installera ren windows.

Att RAM-minne är begagnad spelar ingen roll eftersom dessa har ofta livstidsgaranti och antingen funkar allt som det ska eller så funkar ingenting, RAM tappar inte kvalitet.

Ta bort AVG, pröva. Jag kan inte säga med säkerhet med det kan hända att du har problem med kompabilitet vilket belastar datorn.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

peof
Inlägg: 51
Blev medlem: 2008-dec-10, 12:47

Inlägg av peof » 2010-jan-23, 10:50

Jag testar med en avinstallation av AVG försöker med Avast istället. Tack så länge.

Skriv svar