start-krångel

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

theo
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jan-13, 18:24

start-krångel

Inlägg av theo » 2010-jan-13, 19:31

Min Acer Aspire 5100 har blivit otroligt trög och sist ville den göra en chkdsk på C: Det tog sammanlagt hela 16 timmar innan den var färdig!! (53GB)
Häromdagen begärde den att få göra det igen.... men det tyckte jag inte var något ....
Jag har några recovery disks (Acer recovery DVD (nummer) DVD 1 av 1 och en Acer system CD nummer CD 1 av 1.

Har jag boot priority order
- IDE 0: toshiba Mk.....
- IDE 1: HL-DT-ST DVDRAM ....
- PCI BEV: realtek Boot agent
- USB FDD
- SATA
- USB HDD SanDisk
- USB CDROM SanDisk
- USB Key Kingston


Jag förstår inte riktigt vilken som ska ligga först (enligt Acers beskrivning : på IDE 0 toshiba) men efter att ha försökt med båda skivorna så startar ändå hårddiskens C-drive (PCI??) och på så sätt kommer jag inte åt recoverydisken för att få den i gång.

Fråga : hur gör jag nu?

Formattera?
Jag har också tänkt att det kunde vara bra att formattera C-disken någon gång för att få bort eventuella problem som skulle kunna finnas på disken men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga där. Man kan ju heller inte komma åt DOS som förr så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att göra en USB bootbar...

Nån som vet?
Tacksam för hjälp!

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-15, 22:59

Ska du starta från USB så lägg USB längst upp i BOOT listan och ska du starta från CD-DVD lägg då den längst upp. Så. Alltså, IDE 0: toshiba... är hårddisk och vill du inte att systemet startar från den borde du inte ha den längst upp i listan, ganska enkelt. lycka till nu.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

theo
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jan-13, 18:24

Tyvärr ....

Inlägg av theo » 2010-jan-17, 21:04

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Ska du starta från USB så lägg USB längst upp i BOOT listan och ska du starta från CD-DVD lägg då den längst upp. Så. Alltså, IDE 0: toshiba... är hårddisk och vill du inte att systemet startar från den borde du inte ha den längst upp i listan, ganska enkelt. lycka till nu. [/quote]

Tack för din reaktion! Jag har prövat det i olika varianter men konstigt nog vill skivan inte självstarta jag fick en recoveryskiva och en systemskiva, men ingen av dem funkar! Har testat om DVD-driven läser skivor öht, men det gör den! Tror du att man skulle kunna testa systemskivan på en "stand alone" av helt annan fabrikat?
Eller har du annat att rekommendera? :confused:

PS kan du tala om för mig hur en usb-stick kan bli bootable?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-20, 20:01

http://www.bootdisk.com/pendrive.htm
http://www.sweclockers.com/articles_sho ... 015&page=1

Pröva det här. Håll ner F12 för att välja att starta från skiva eller det är kanske F10 på din dator eller F6, F4, men testa.

Du kan också hämta ut hårddisken och koppla in till en annan dator, lägga dit windows installation mappen och sen lägger du tillbaka HD och startar från den, installationen alltså.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar