Försvunna mappar

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Tobbeman
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jan-18, 20:54

Försvunna mappar

Inlägg av Tobbeman » 2010-jan-18, 22:37

Hej

Jag har ett problem med mappar som inte syns. Jag trodde först att de hade försvunnit, men så verkar det inte vara.

Jag har en mapp med mina bilder ca 45 000 st. (jag har backup på de allra flesta). De är fördelade på ca 420 mappar.

För tillfället ser jag bara 203 av dessa mappar.

Om jag skriver in sökvägen till en mapp som inte syns i utforskaren så får jag upp den och kan se innehållet. Jag kan även se bilderna via andra program som Picasa och Photoshop Elements.

Jag testade att kopiera hela mappen till ett annat ställe (en annan disk), men då verkar endast de mappar som syns kopieras...

Jag har också testat att lägga till en textfil i mappen med försvunna filer och mappar, och när jag hade sparat den och stängt den så försvann även den ur sikte. Inte bra det här!

Jag har kontrollerat mappalternativen så att jag kan se alla systemfiler och dolda filer. Jag har testat via kommandoprompten att lista mapparna, men den hittar fortfarande bara 203 st.

Jag har alltså kunnat se alla mappar och filer tidigare.

Det enda som har hänt som jag kanske skulle kunna återkoppla till det skulle kunna påverka är att vi kopplat in vår Xbox 360 till nätverket för att kunna se bilderna på TV'n via Xboxen, då skulle man slå på mediedelning i Windows Media Player, jag minns då att det stod något om begränsning på hur många filer som Xbox'en kunde visa... detta kanske påverkar mappen också.

Jag har därför stängt av mediedelningen via Windows Media Player, men detta har inte heller hjälpt :(

Finns det någon som kan tänkas ha en aning om vad detta beror på???

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-19, 22:32

Hej!

Om du högerklickar på mappen då får du upp att du har 420 mappar?

Kolla runt i inställningarna där.

Låter skumt , aldrig, menar aldrig hört ngt liknande.

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-20, 19:44

Pröva med Viceversa, http://www.tgrmn.com eller också försök att spara bilder direkt från programmet som [font='Verdana','sans-serif']Picasa, det finns säkert nåt sånt man ska kunna välja där och göra säkerhetskopia.
[/FONT]
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Tobbeman
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jan-18, 20:54

Inlägg av Tobbeman » 2010-jan-20, 22:08

Jag har aldrig hört talas om någon som haft detta problem tidigare heller... ingen jag frågat har haft någon aning vad man ska göra eller vad det beror på tyvärr. Det ger upphov till många intressanta gissningar dock.

Jag kan ju öppna mapparna som inte syns genom Picasa eller genom att ange hela sökvägen direkt i utforskaren, så jag kan säkerhetskopiera de få mappar jag inte gjort backup på än...

Eftersom jag inte vet hur jag ska lösa detta så får jag försöka göra så och sedan återskapa alla bildreferenser i Photoshop Elements. Men om någon kommer på vad detta beror på så är jag intresserad av att veta.

Hälsningar Tobbeman

Skriv svar