application failed to initialize 0x0000005

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

liberty
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-mar-18, 12:59

application failed to initialize 0x0000005

Inlägg av liberty » 2010-mar-18, 13:06

Min XP SP3 har fungerat bra tills igår.

Då fick jag nämnda fel då jag skulle starta mitt backupprogram (Retrospect) som senast kördes under samma natt,

Ominstallation har inte hjälpt - felet kvarstår. Jag har försökt med ett antal olika åtgärder men ingenting har hjälpt.
Har även sökt på nätet utan att hitta några konkreta råd - felet tycks vara vanligt förekommande med olika program.

Vad skall jag göra?

Tacksam för all hjälp? Brukar man kunna få svar här? Vart skall jag vända mig? - Måste jag reformatera? - Kan jag försöka med System Restore eller kan detta bli värre?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-18, 14:51

Lite svårt att säga eftersom jag inte använder det programmet men du borde kunna få rätt hjälp om du kontaktar programutgivaren, de vet säkert vad deras egna felkoder betyder.
http://www.retrospect.com/supportupdates/technical/

Du kan pröva "System restore" men innan du gör det så se till att du avinstallerar programmet och sen följer du den här guiden http://www.fixadindator.se/f24/system-r ... ws-7-1538/

Du kanske vill också pröva att köra programmet i en "Compatibility mode" men innan du testar det så kan du besöka utgivarens hemsida och kolla om det finns några uppdateringar för programmet eller så kan du ladda ner en "pröva på" version och testa med den.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

liberty
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-mar-18, 12:59

Inlägg av liberty » 2010-mar-18, 15:09

Felmedelandet är från Windows och vanligt förekommande för många olika program. Jag har inte funnit någon konkret lösning på nätet.

Retrospect 6.0 ha funnits i flera år för XP utan problem angivna. Säljs också med t ex separata hårddiskar.

Jag måste göra någonting åt detta efter att ha försökte med en del rensningar och inställningar utan resultat. Kanske System
Restore är ett säkert första steg?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-18, 15:33

Att den har funnits länge för XP bevisar inte att det fungerar med service pack 3. Senaste månaderna har jag haft flera kunder som har fått olika fel i datorn efter att ha installerat XP SP3.

Vet du att det finns ute version 7 av Retrospect? Du borde testa den som sagt, besök utgivarens hemsida och ladda ner senaste versionen.

Här finns det en möjlig lösning på ditt problem http://service1.symantec.com/SUPPORT/ent-security.nsf/docid/2008090310121448 och även om det inte gäller samma program så är det samma felkod och säkert värt för dig att ta en titt på.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

liberty
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-mar-18, 12:59

Inlägg av liberty » 2010-mar-18, 15:52

Tack för svaret.

Som jag sade finns det många på nätet som har samma felmeddelande från Windows - 0x0000005 betyder ingen access om jag förstår saken rätt.

Just den länk som du hänvisar till anger som lösning en uppdatering av ett program från symantec som inte är aktuellt i mitt fall.

Jag har kört med SP3 under en längre tid utan något problem.

Alla råd och all hjälp är mycket välkomna. Jag tror f n på fel i Windowsregistret men säker kan man inte vara. Vill givetvis undvika ominstallation av XP.
Senast redigerad av 1 liberty, redigerad totalt 2010 gånger.
Anledning: tryckfel

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-19, 16:07

Kunde du göra "System Restore"? Eller har du Windows skiva så kan du göra "Windows repair".
http://www.fixadindator.se/f24/system-r ... ws-7-1538/
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar